Hjälp med bestyckning Rotax 670-99?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Behöver lite hjälp med bestyckningen till mina 44mm förgasare. Är till en rotax 670-99as motor och det sitter nu Uni luftfilter på varje förgasare (Skickar länk med)

Vad skall jag har för bestyckning till mina förgasare då?
Hur är det med att det skall sitta olika storlekar på höger och vänstersida? (PTO och MAG)???
Bor inte uppe i fjällen eller något sånt.

Länk för luftfilter: http://www.skoterdelen.com/luftfilter-uni-p-18708-c-1141.aspx

Tacksam för snabba och bra svar:blink1:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.082
113
Stora Blåsjön
Bestycka upp 2-3 storlekar på mainjet om det känns bättre. Jag kör dock original bestyckningen på min rave 670 med 44or och unifilter fast dom kom från en mach1 med dubbelpipor.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, såg att det är 40mm förgasare nu, men hur är det med dom olika storlekarna? tänkte då det gäller PTO och MAG sidorna. Sitter 310 i båda gasarna nu, men läste att det skulle vara mindre på ena sidan, men fattar inte det där riktigt. Måste man gå upp i storlekarna typ från 310 till 330 nu då man har satt dit dom filtrena? Hur ställer man in förgasarna bäst? Mainjet? är det munstyckena som går i olika storlekar typ från 310 till 410 eller vad de nu finns? Motorn kommer från en Formula Z 670-99a.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Anledningen till att det ska vara olika bestyckning är slidmatningen. Fungerara så här, skivan roterar motsols och det betyder att den stänger mag sidan under i från och pto över i från. Efter som bränle är tyngre än luft så finns det mer bränsle i botten på insuget än luft. Så normalt set ska mag ha 2-4 stl större än pto. På trimmade motorer kan det behövas 8-10 stl skillnad. Men i bland så dyker det up en joker och detta med anledning att man har kompenserat detta med att ha en kortare stinger på pto sidan alt längre stinger på mag för att på så sätt få lika bestyckning, detta gäller dock oftas tvinn pipes.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Men eftersom jag har enkelpipa på min nu och det sitter 310 i båda förgasarna, men det skall enligt sprängskisserna som finns på BRPs hemsida så skall det vara 310 på PTO och 290 på MAG sidan? Hur kan de då gå ihop eftersom det skall vara större på MAG sidan och mindre på PTO sidan om jag har fattat detta riktigt? Så nu då jag har satt dit unis luftfilter så skall jag alltså gå upp från 310 till 330 på MAG och 290 till 310 på PTO sidan eller tvärtom enligt BRPs sprängskisser? Motorn är orginal sedan fabrik och det är inga modifikationer förutom att jag satt dit unis luftfilter då. Hur ställer jag in förgasarna på bästa sätt? Ska jag behandla luftfiltrena på något speciellt sätt nu till vintern innan man ska ut och köra?