Hjälp med dämpare!

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Hej, har fått tag på ett par fox float till super pris, dock så är dom från en F och jag har en M...
Dämparna är ca 3cm längre än dom som jag har nu, så kommer det gå att köra med dom ändå eller kommer jag att sjukt högt skidtryck?

Med vänliga hälsningar Jonathan Fjällstedt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag testade i vintras att köra med Fox Floats från en Nytro som var 1" för långa => blev inte bra. Då dämparna gick ut i maxläge så låste sig spindeln mot a-armen ( = gick inte att styra). Dessutom blev det fel toe out/in( det går ju dock att justera), sen blev det väldigt högt skidtryck och så blev ju även cc-måttet smalare då fjädringen trycks ut max. Nu kan jag ju inte styrgeometrin på din skoter så du kanske inte får samma problem.

Men jag vet att Fox Float dämpare går att bygga om. Alltså man kan korta slaget på dom så man får rätt totallängd men då förlorar man ju i fjädringsväg istället.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja du behöver nog spcielaverktyg för att kunna plocka isär den och sen korta slaget och sen fylla på med olja och liknande. Så det behöver du nog lämna iväg. Jag fick ett namn från NTC om en kille som fixar sånt...men jag har inte hans namn här..kan återkomma med det ikväll.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Nja, ska du släppa ut så mycket tryck så dem sjunker ihop så lär de nog bli väldigt mjuka.

Åker man puder spelar det ju ingen roll men nu på våren är det nog inte så kul med dämpare mjuka som en cykelpump.

Du kan ju testa men att korta dem är nog helt klart bäst slutändan.