Hjälp med el på en 2009 summit x 800r

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Grundtanken är att jag vill skaffa ett 12v uttag på skotern för gps och mobiltelefon.

Tittar då på hur ett komplett elstartskit ser ut för att få en ide om det kanske finns redan en likriktad spänning, och den mycket riktigt innehåller INTE voltregulator/likriktare i satsen.

Då är ju min direkta slutsats att det finns en likriktad spänning att hämta nånstans men den stora frågan är var?

kollade runt lite på diverse forum och vissa säger si och vissa säger så, ska enligt vissa finnas ett kontaktstycke bakom mätarhuset som det ska gå 2 gula och en röd och en svart ifrån, ska då vara + - röd svart å bara smällla dit ett 12v uttag, är det nån som VET att detta stämmer, gissa eller anta skippar vi denna gång tack =)

andra säger att man kan ta stöm ifrån kontaktstycket som sitter innanför höger kåpa nedanför säkringarna(där batteriet sitter på dom som har ett) .

är det nån som VET hur det ligger till med detta, kan inte mäta heller då jag befinner mig en bit bort från skotern i nuläget.

om det nu finns en färdig likriktad/voltregulerad ström borde jag igentligen bara kunna smälla dit ett litet 12v batt som laddas av denna ström och i sin tur koppla 12v uttaget på batteriet.

jaja blev ett rörigt inlägg men hoppas på lite hjälp ifrån nån xpelguru =)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja det ska finnas. Det är en kontakt för 12v uttag. Tror inte du har laddström på tomgång så ett batteri vore nog det bästa(som du planerat)

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ska tydligen finnas en kontakt bakom/ovanför luftburken som man kan koppla i visir och div skrot, OM den nu är 12dc kan jag väl då bara slänga på ett batteri direkt på det uttaget och i sin tur dra 12v uttag ifrån batteriet så har jag konstant ström till gps/telefon etc??
är chassit jordat i ac eller dc? om nu xp av denna årsmodell är förberett för att du ska kunna koppla in elstart bara plug n play så borde väl chassit vara jordat i dc och då kan jag jorda batteriet direkt i chassit? .
känns det som om jag tänker rätt nu?? =)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har iofs elstart men har kopplat gps'en på direktström från batteriet. Jorden tog jag från chassit. Nu är min en -17 men det är nog likadant. Ut med multimeter och mät så får du alla svar du behöver!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Kan svara på min egen fråga ifall nån stöter på samma problem.
Det finns en kontakt ovanför luftburken som är till div tillbehör och den har 12vdc så det går alldeles utmärkt att koppla in en 12 laddare där =)