Hjälp med en Rotax 670 (Spricka & Repor)

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Har en Rotax 670 från en Summit. Som har några anmärkningar.
Skulle behöva lite råd från några med riklig erfarenhet. Inga "HEMMA" lösningar tack.

Slid-block1(2).JPGSpricka1.JPGInsug1.JPG
Bild 1: Slid-blocket Märkerna är inte så stora men kan man på något sett förbättra det?
Bild 2: Det finns en spricka precis i slutet av motorn i nerkanten rödmarkerat. Bör gå att svesta eller?
Bild 3: Här är det ganska kraftiga repor, men om det gör något vet jag inte?

Tacksam för alla svar!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag kan svara hur jag hade gjort...

Bild 1: Ingen fara, se bara till att inga vassa kanter sticker ut.
Bild 2: Lämna in på svetsning, absolut högst en timmes jobb, borde inte kosta mer än 5-600 kr. Ser ut att finnas gott om plats att lägga på extramaterial som förstärkning.
Bild 3: Byt ut. Kolla skoterskrotarna.

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Jag ska kolla efter en "ny" Insugsplatta (rotary valve cover).
Sen har jag mätt på axeltappen och för utgående axel slår den 3 hundradelar. Är detta för mycket på just denna motor?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Kör den där våldsslitena plattan!!. Men plana/slipa av bara precis så inga vassa kanter sicker upp. Du tappar ingen märkbar effekt. Det kan faktist vara en fördel med detta spår,,,,bättre smörjning av slidplattan. Du har en självmodifierad motor inte illa,,,en sådan vill jag ocklså ha.:biggrin1: Detta svarvspår blir standard oljesmörj modd på 670 hädanefter,, tack för tippset :biggrin1:

ang glappet så antar jag du menar radiellt glapp.Jag vet inte vliken typ av lager det är därinne . Får inte glappa radiellt om det är kullager eller nållager. Därimot axiellt kan den få röra sig rätt mycket.