Hjälp med en rykande et 340 som går kass...

Erikmedeten

Medlem
1 dec 2010
8
0
1
stockholm
Har en gammal pärla som jag köpte för 14 år sen som jag tänkte damma av inför detta år. Det är en Yamaha et340 enticer -84? Problemet är nu att den inte riktigt vill fungera som jag vill.

Problemet som jag hoppas ngn kan hjälpa mig med är:

Startar på 5-10 ryck men den ryker som bara f-n och är slö. Men rätt som det är får den fnatt o spinner som en katt men går snabbt tillbaks till sitt rykande. Bytt soppan till ny frisk och bytt oljan.

Har läst mig till att man kan koppla bort oljepumpen o blanda direkt för att utesluta pumpen men inte gjort det än.

Så är tacksam för tips på hur jag ska få den som ny igen.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ryker den mkt så går den för fett,om de inte e för att den stått för länge för då brukar de bli en massa gojjs i förgasarna m,m,ge den lite tid å kör den varm med nya stift,puttra runt på lite vägar fram å tillbaka med lite fullgasrepor å se om den ryker minder då,om inte så matar den nog på me för mkt olja

Erikmedeten

Medlem
1 dec 2010
8
0
1
stockholm
Tack för hjälpen men har inte haft möjlighet att fixa med den men ska nog hinna med innan snön försvinner, återkommer med mer info om hur det går/Erik

Erikmedeten

Medlem
1 dec 2010
8
0
1
stockholm
Nu så har jag slängt ett öga på pärlan o det visade sig vara flottören som kärvat fast så den fick för mycket soppa. Men nu så går den som ett skott igen men ryker kanske lite väl mycket men det ger sig nog. Tack för tipsen/erik