Hjälp med ET340

falcken

Ny medlem
2 dec 2004
2
0
1
Sigtuna
Jag har ett problem med att starta min gamla häck när den är varm.
När den är kall startar den på första rycket, men så fort den är varm får man rycka armen av sig.
Enda chansen att få igång den är att hålla full gas och rycka hela tiden.

Vore tacksam för hjälp.

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Hur varmt är "varmt"? Går den bra när den går? Är det original bestyckning? Har den alltid varit så eller har det blivit nu?

Jag är inte säker, men visst kan det bli så om man har för stora munstycken. :rolleyes:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Antingen så surar den ned sig eller så är tändspolen defekt. Eftersom du får hålla full gas tyder det på att den får för mycket bränsle.

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
Har du provat att kolla kompan i cylindern,
när motorn är kall respektive varm...
det bör inte vara lägre när den är varm iallafall...
en anna sak är om du har kollat
så att inte cylinderfots-packningen är otät...
lycka till....

/Jörgen

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Just det, packboxarna på vevaxeln brukar kunna ge detta symptom... Sannolikt skall du ändå byta dem.

Föreslagen åtgärd - byt cylinderfotspackningar, toppackningar, vevaxellagringar, kolvringar och övriga lätt fixade saker.
Då har du dessutom >500 mils problemfri körning framför dig till ganska marginell kostnad.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Packboxarna, eller iallafall variatorsidans, är ganska enkel att kolla utan att skruva isär allt.
Palla upp skotern, låt den tuffa på tomgång, spreja startgas "bakom" variatorn...varvar den upp så har du läckage.
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har på din 340, men har den separat oljesmörjning med oljepumpsdrivningen monterad "runt" utgående axel så är det inte säkert gasen kommer in ända till tätningen ändå...