Hjälp med inkörning/montering

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Tja, ska montera nya kolvar och en ny cyl på min ZR600 imorgon. Någon som har NM värdena för cyl och toppar? Sen köpte jag smidda wiseco kolvar, ska jag köra in dem på nåt spec sätt? Nån sa att jag måste vara extra noga med att köra den varm med dessa kolvar annars skär den? Tacksam för hjälp.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Cylinderfot: 4.0 till 6.0 kg-m
Topp: 1.8 till 2.8 kg-m

I övrigt pratas det som vanligt en massa strunt om kolvar. Gemensamt för struntet brukar vara att när man ber om tillförlitliga källor till påståendena så blir det tyst. Kör in kolvarna som vanligt du. Det skadar ju inte om du är försiktig när den är kall (kan du f.ö. fortsätta vara även när kolvarna är inkörda :) ) men att Wiseco skulle vara värre än andra har jag aldrig fått bekräftat. Och då har jag ändå letat regelbundet sen jag satte dit mina för ett år sen.
Det sägs bero på att de är smidda istället för gjutna men som sagt, lite fakta (inte "jag har hört att") skulle vara trevligt.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Skillnaden mellan gutna och smidda kolvar vid kallstart är att dom smidda expanderar väldigt fort i jämförelse med cylindern, vilket resulterar i att den nyper då spelspalten blir på tok för liten. Gutna kolvar tål värme "chocken" bättre och expanderar i samma takt som cylindrarna.

Så det är VIKTIGT att du varmkör ordentligt med smidda kolvar för att eliminera denna risk.

Lycka till!! :ciao:
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Helt rätt av Metso, frågan är bara hur många som faktiskt drabbats av detta och hur många som läst om det?
Plus då alla andra fördelar med en smidd kolv. Risken att en bit av kolven går av i något kritiskt skede är oändligt mycket mindre med en smidd kolv eftersom materialet är mycket mindre sprött.

Men var och en gör förstås som den vill :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
873
113
Kramfors
Smidda kolvar är stenbra om man vill ha bra säkerhet /hållbarhet mot sprickor . Enda nackdelarna är kortare livslängd pga mjukare matrial som slits fortare + att dom har en aning lättare att skära,(varmkör),dom har svårare att dra med sig soppa/oljefilm utefter cylinderväggarna pga det täta matrialet.

Jag har kört smidda wiseco,, Je,, cp,,vinolia och org gjutet ända sedan slutet 80 talet fast bara i 4takt mc och kan konstatera att en smidd kolv håller bara högst halva tiden mot en gjuten. Motortillverkare vet ju om detta och sätter därför i gjutet i första hand. Jag vet faktist inte av någ seritillverkad motor som har smidda kolvar inte ens i mc,bil världen

Jag kör bara smidd då annan kolv inte finns att få i det komp jag vill ha (4takt) eller att en 2taktares cylinder är korkat gjord så den har lätt att spräcka kolvar,