Hjälp med mekanik?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag funderar på att fixa nåt till mina kräningshämmare så att jag kan koppla loss funktionen.

Tanken är att kapa själva krängingshämmaren som är en axel på ca 15mm ( tror jag) svetsa på en ny axelstump som är fyrkantig. Sen förståss ha motsvanade fyrkantigt hål på den andra delen.

Så frågan är hur bred behöver denna fyrkantiga del vara för att kunna flytta över kraften? Alltså hyr långt in i varandra skall jag sikta på att dom behöver gå? Fyrkanten blir väl ca 20x20 eller något indre.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut på Phazern, men är det inte ett stag mellan krängningshämmaren och länkarmen-så är det på Nytron.
Om det är det så räcker det ju att montera ett snabbfäste på det staget, så är du klar-men jag gissar att det inte är så enkelt eller?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jo det är ju det men kopplar jag loss den så kan den lätt stick ut nedför A-amren och ta i något beroende på hur skidorna råkar stå i höjd....jag tycker den blir allt för utsatt....annars hade jag kört på den.

Så nu då jag legat i feber så ligger jag ju och planerar en lite "funurligare" snabbkoppling :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
På Nytron är det ledlager både uppe och nere, så på den skulle det vara en ganska smal sak att koppla loss staget helt med snabbfästen.
Nu provade jag att montera bort det förra säsongen för att testa-och den blev vidrig på led samt inkonsekvent i lössnön, så den åkte på igen...men det är Nytron, och det är helt utan några seriösa försök att justera in dämparna.
Å andra sidan gillar den mest att åka med skidorna i luften. ;)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tror det är lika på Phazern men det är själv axeln som går under skotern som lätt kan stick ner ganska så långt under A-armen om den sidan som den är losskopplad trycks ihop och den adre sidan är i luften = skrååkning