Hjälp med skoter köp!

Snowkingx

Medlem
25 dec 2011
24
0
1
Hej, är ute efter en ny skoter, i prisklass upp till 70.000kr.
Jag har kollat runt på blocket, men det finns ju så förbannat många skotrar och välja på.
Men jag fastnade för en skoter jag kollat på.
En polaris iq 600r 2010.
han säger att den drar mellan 2-5L/mil och har en 38liters tank.

Men allt jag hör av mina vänner och olika forum är negativa grejer.
Så skulle vilja veta fall det är ett bra köp?

Vill veta lite negativa och positiva grejer!

Tack i förhand :)

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
600r är ju en racing maskin.
Du får därför räkna med att den både drar mycket soppa, och behöver extra underhåll.
En väligt rolig skoter dock, har kört en 600r själv och dom funkar bra både i lössnön och på led :)

Men du får räkna med mellan 3.5 - 5L milen. Säkert ännu mer beroende på hur du kör.

Snowkingx

Medlem
25 dec 2011
24
0
1
okej jo jag vet ju att det är racing maskiner och dricker soppa:)

Men har du/ni nå tips på en skoter som går bra i snö kan dra skidres när man vill, och helst ska dra lite soppa?
Jag förstår ju att fall man leker att dom drar mycket soppa, men en som drar ganska normalt:)

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
En Mxz 800 XRS -07, den får du för dom pengarna och uppför sig precis som du verkar vilja att den ska göra. Den bör ha en 44mm matta och SLP-skidor. Den klart mest underhållande skotern jag ägt. Tills den skar... Det är nackdelen då.. Fast ja vet väl inte om IQ 600r är något under av driftsäkerhet heller.. Soppaförbrukningen är något mildare än för IQn.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Ho är förgasare, tycker att förgasaren går bättre och om nått skulle börja krångla så hittar man ju aldrig problemet på sdi'n

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Innan du börjar kolla hejvilt på blocket kan det ju vara en ide att bestämma dig för vilken typ av skoter du ska ha, kort,mellan,lång t.e.x. beror ju på hur du har tänkt köra och vart.

Blir ju dessutom enklare för folk att hjälpa dig om du skriver lite kring vad du tänkt dig.

Snowkingx

Medlem
25 dec 2011
24
0
1
asså jag vill ha en skoter som inte drar så mycket bensin:)
En så man kan dra den på skid-res och kan burka lätt med, alltså ingen tung skoter:)
Typ kort(307)-mellan (345/365)