Hjälp med trilskande ET 340

DavidU

Ny medlem
8 apr 2009
4
0
1
Flyinge (Tänndalen)
Hej,

Är helt ny här på forumet och hoppas på lite hjälp och tips.

Har en riktigt gammal häck till skoter, en ET 340 -85:a, som inte går speciellt bra. Inget man vågar ta några längre turer med, vilket jag kan tycka är lite trist.

Har läst en del här redan om skotern men tycker inte riktigt att jag hittar det jag söker.

Vår skoter är svårstartad till att börja med, behöver dock inte hälla några extrasupar i förgasaren som jag såg att vissa gjorde.
När den väl är igång, går den hyfsat på tomgång, inte perfekt, men ändå.
Problemet kommer när jag ska köra iväg och ger gas, då dönar och brummar den som en lungsjuk och går sakta iväg, ganska orkeslös, men tar sig fram.
När den kommer upp i nästan fullvarv går den faktiskt med mina begränsade erfarenheter riktigt bra och har bra ork och vrid och varvtal, men så fort man släpper gasen och ska "finköra" lite bland träden så kommer samma problem igen.

Man skulle kort och gott kunna säga att den går på allt eller inget.

VAR tycker ni jag ska börja och med vad?

En annan fråga. Om jag vill "döda" den separata smörjningen och blanda direkt i bensinen, hur ska jag göra då?

Mycket mycket tacksam och glad för hjälp, och Glad Påsk på er!

David

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
kolla om det är svart kletig olja på motorblocket runt variatorn, i motorbaljan under och underkant av variatorskyddet. är det det, så kan packboxen farit på vevaxeln och soppapumpen får inte vakuum nog att pumpa soppan som den ska. (troligare är dock att membranen i pumpen behöver bytas.)

//Dennis

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Byt stift å kolla så att inte choken ligger kvar å surar ner så att den går dåligt. Problem med choken hade jag iallafall.

Bredman

Medlem
8 mar 2009
10
0
1
Lycksele
om du ska blanda i tanken så kan du dra slangar från oljepumpen och tillbaks ner i olje tanken så att oljan cirkulerar.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
om du ska blanda i tanken så kan du dra slangar från oljepumpen och tillbaks ner i olje tanken så att oljan cirkulerar.
Ähh? Är det inte bättre att bara koppla lös viren till pumpen från gasarmen så slutar den bara pumpa helt enkelt.
Sen kan man ju ta bort slangarna från insuget, MEN KOM IHÅG ATT PLUGGA IGEN HÅLEN I INSUGET DÅ!!

Bredman

Medlem
8 mar 2009
10
0
1
Lycksele
Ähh? Är det inte bättre att bara koppla lös viren till pumpen från gasarmen så slutar den bara pumpa helt enkelt.
Sen kan man ju ta bort slangarna från insuget, MEN KOM IHÅG ATT PLUGGA IGEN HÅLEN I INSUGET DÅ!!
Men om oljepumpen drivs av vevaxeln, då kan trycket skjuta lös pluggarna ur utblåset från oljepumpen.
Men det är olika från skoter till skoter hur man kopplar bort oljepumpen

Last edited: