Hjälp med val av skoter...

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Jag undrar vad för skotrar det finns att välja mellan då jag har dom här kraven på den:

Årsmodell 04 eller nyare
Bra bränsleförbrukning och billig försäkrings premie runt 1500-2000kr halvförsäkring/helår
600-800CC vättskekyld
prisklass mellan 45-65000kr
miltal max 350-400mil
Väldigt bra skick
elback är en fördel men inget krav
Kortbandare med bra körställning
bra lössnö och led egenskaper

Vad kan det finnas för skotrar som stämmer in på detta?

MVH/Nicklas.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Arctic cat f7/f6 sno pro 04-06
polaris switchback 06
Arctic cat crossfire06-07
ski doo renegade

Nån kan säkert fylla på mer.

Det där med försäkringen är ju omöjlig att säga på forumet. det måste du ringa runt och kolla med olika försäkringsbolag.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
okej, jag har vart inne på F6/F7 05-06 men jag tycker dom är lite "Igår" har också kollat lite på lynx och ski-doo med Sdi motor, känns som man får lite mer för pengarna om man köper en skoter som drar lite bensin och som desutom har back, Har då vart inne på Lynx RC600/800 sdi 06- eller Lynx Rave 600 sdi -08 eller då Ski-doo Rev 600/800 sdi från 05 och nyare detta tycker jag känns lite mer som dagens skotrar jämfört med Firecat serien? Men då står dom ju lite högre i pris också men kanske med ett bättre andrahandsvärde då Firecat börjar gå ur tiden?...

men vad tycker ni?

MVH/Nicklas.

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
F7an må vara äldre och lite mer omodern men den piskar de flesta ändå efter leden.

Tycker du dock verkar ha en klar bild av vad du skall köpa, köp så nytt som möjligt och med så få mil som möjligt så är saken biff. (givetvis i bra skick också)

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
jo lite koll har man ju men det finns ju så många olika modeller nu...

ja IQ600RR är ju en fin skoter, men det kan ju va svårt att hitta en i fint skick kanske?

Polaris tycker jag i sig har för dåligt andrahandsvärde, spec Fusion 600-900 varför står dom så lågt i pris?
Dragon är ju fina men känns som dom kommer sjunka kraftigt i pris dom med...

Ski-doo Rev från 2004- nyare och Lynx RE,RC och Rave 2006- nyare måste ju va dom skotrar som har bäst andrahandsvärde då som har elback orginal osv?

skriv gärna för och nackdelar på olika skotrar som ni har erfarenheter av från årsm 04 och framåt :)

MVH/Nicklas.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix

ja IQ600RR är ju en fin skoter, men det kan ju va svårt att hitta en i fint skick kanske?

Polaris tycker jag i sig har för dåligt andrahandsvärde, spec Fusion 600-900 varför står dom så lågt i pris?

Ski-doo Rev från 2004- nyare och Lynx RE,RC och Rave 2006- nyare måste ju va dom skotrar som har bäst andrahandsvärde då som har elback orginal osv?

skriv gärna för och nackdelar på olika skotrar som ni har erfarenheter av från årsm 04 och framåt :)

MVH/Nicklas.
Fusion var ingen hit, därav det låga priset och det låga antalet årsmodeller som tillverkades. Det är då ingen dålig skoter!

Alltså om du ska köpa nyare skoter så får du räkna med att du ALDRIG får ut vad du har betalat för den. Så är det :)

En med 345cm tar INTE mer än en med 307cm! Iallafall så det inte är märkbart.

Egentligen så ska man inte kolla på miltalet då man köper skoter utan på skicket, om den är renoverad, hur den är skött osv :)

Lycka till med ditt köp!

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Tror att Enduro/Rave - 05/06 skulle passa dig bra. Uppfyller alla de krav som du skrivit upp tycker jag :)
Särskilt -05orna ligger i bra prisklass, går bra i lössnö med högre kammar på mattan, fina ledegenskaper, har fin körställning, el-back, osv

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik

MVH/Nicklas.

Polaris har perc orginal....
Finns även vissa polarisar som står ohyggligt högt i pris, nog för att det finns mycket dagdrömmare som tror att dom kan få 40 000 för en edge 800 03a.