hjälp med variator?

stålrevv

Medlem
29 okt 2012
8
0
1
hej

för de första har jag en fråga premiervariatorn som sitter på polaris indy årsmodeller mellan 1992-1996 är det en p85 eller vad är det dom kallas?

fråga två är vilken dimention är premiervariator axeln (vevaxeln) är den konisk eller är den rak på polaris motorer (fuiji) ?

och går den att bestycka för att få ner inslagsvarvet till kring 2000?

tusen tack för alla svar och hoppas ni förstår vad jag menar
mvh jim

stålrevv

Medlem
29 okt 2012
8
0
1
mycket läsvärt känns som man förstår mer nu , tack du :)
nu återstår bara de andra frågorna :)

för att ni ska förstå så menar jag att axeln är *typ* ( 25mm längst in mot packboxen = vevhushalvorna och längst ut på axeln 22mm, eller om den är rak ? fast jag har för mig att den är konisk,´minns inte riktigt, så den som vet eller har en motor kan ni mäta?
tusen tack på förhand
mvh jim

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Den är koniskt. 30 mm variator ska du ha. Polaris, yamha, arctic passar.

Inslag på 2000varv låter väldigt lite, får man fråga varför du bil sänka det såpass?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Inslag på 2000... Gäller att inte tomgångsvarven stiger isåfall.

Såg en film på youtube om en kille som jagade sin skoter som for iväg på tomgången :)

stålrevv

Medlem
29 okt 2012
8
0
1
har faktiskt tänkt igenom det där med inslagsvarven :) grejen är att jag måste ner så långt för jag har en ide som jag håller på att testa :) om det funkar så lovar jag att jag ska visa varför och hur jag gjort senare :)

tack för tipset om 30 ´mm variatorn som jag skulle ha men jag hade tänkt svarva en egen axel och behöver det exakta måttet från polaris motorer, då undrar ni varför jag ska ha en p85a men den tycker jag är lämplig och lättskruvad :)
mvh jim

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
låter som att det här projektet borde hamna i projekttråden?=)

stålrevv

Medlem
29 okt 2012
8
0
1
tänkte stanna här en stund till tills jag har fått mer svar men när jag har det jag behöver så byter jag :)