Hej!
Nu i helgen har jag till slut fått min F7 från 2003 körbar igen efter diverse ingrepp men skulle behöva en del tips/hjälp från alla erfarna här på forumet!
Det som är gjort med skotern än så länge är följande:
Till den här säsongen har jag bytt till 8T 2.86" no-slip hjul från original 10T 2.52" för att kunna köra med en 44mm matta som jag fick tag i.
I helgen när jag kunde provköra så uppstår då några problem.
Jag hittar tyvärr inte åt papperna från BMP på vad det är för primärfjäder i kitet jag köpte, inte heller vilken helix eller sekundärfjäder. Någon kanske har de uppgifterna tillhands vad som ingår i deras standard F7 -03 kit?
Nu i helgen har jag till slut fått min F7 från 2003 körbar igen efter diverse ingrepp men skulle behöva en del tips/hjälp från alla erfarna här på forumet!
Det som är gjort med skotern än så länge är följande:
- fuel reducer (kör med 300 munstycket, satt 280 på tror jag när jag köpte skotern)
- BMP alu tratt
- BMP stealth pipe
- BMP y-rör
- BMP variatorkit: supertip vikter, annan helix, primär och sekundärfjäder
- 8T 2.86" no-slip drivhjul (för modifierad 44mm matta)
- 20/39 drevning (22/41 original)
- Hårdare justerbara dämpare runtom.
- Drop brackets samt monterat boggie i lägre infästningen fram
Till den här säsongen har jag bytt till 8T 2.86" no-slip hjul från original 10T 2.52" för att kunna köra med en 44mm matta som jag fick tag i.
I helgen när jag kunde provköra så uppstår då några problem.
- Tillslagsvarvet är på tok för högt och hårt för mitt tycke, ~4500 rpm. Går som inte smyga sig iväg. Jag slarvade klantigt nog bort några shims till sekundären så remmen ligger lite för högt vilket bidrar lite.
- Upp till ca 100 km/h varvar skotern ca 7000-7200 rpm om man inte har varm pipa då den kan orka dra ca 500 rpm mer. Runt 100-110 km/h (Där den verkade toppa i föret som var) så varvade den ca 8000-8200 rpm. Kan tillägga här att kompisens CF8 toppade ut vid ca 120-125 i föret som var.
- Ballata remmarna är slaka när skotern står på planmark.
- Bör jag byta primärfjäder till en med mjukare starttryck för att få ner tillslagsvarvet? 3500 till max 4000 tycker jag är ok startvarv.
- Ger justering av sekundären något för tillslag och toppvarv? Jag har för mig att jag har justeringen på mitten hålet.
- Om jag enbart ska justera supertip vikterna så antar jag att jag bör ta bort lite vikt i hälen och mitten och kanske lägga till en bricka på toppen för att få upp varvtalet där det nu är lågt? Om jag minns rätt så har jag tungsten vikterna i hälen (+7g tyngsta som går?), 3 brickor i mitten och 1 bricka ytterst.
- Jag har funderat på sätta 22/39 drevning nu när jag bytt till drivhjul med mindre omkrets (motsvarar ca 9T 2.52" delning). Detta borde,teoretiskt vid 1:1 utväxling, ge ungefär samma topp som 20/39 gav med de gamla större drivhjulen och detta var jag hyffsat nöjd med. Någon som kör med den drevningen på en F7a med 9T 2.52"?
- Att ballata remmarna är slaka, är det bara spänna på främre dämparen i boggien? Måste erkänna att jag kan 0 och ingenting om stötdämparsetup så här tar jag gärna emot mycket tips då jag bytt alla 4 dämpare (Front justerbart fjädertryck, främre boggiedämpare justerbar *1 samt fjäder, bakre boggiedämpare justerbar *2)
Jag hittar tyvärr inte åt papperna från BMP på vad det är för primärfjäder i kitet jag köpte, inte heller vilken helix eller sekundärfjäder. Någon kanske har de uppgifterna tillhands vad som ingår i deras standard F7 -03 kit?