hjälp med .....

norrlands_pöjk

Välkänd medlem
7 nov 2008
140
0
6
Haparanda
tja jag har problem med min yamaha v-max 500 xt.
glycolen försviner spårlöst när skotern stått efter körning, inga läkor i kylare eller slangar eller pölar i snön, under körning rörs inte glycolen , men sen så poff är den borta efter att stått ett tag? och temp mätarn har varnat en gång

skotern har väl börjat gå på glycol ist för bensin , skämt å sido :happy:

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Då du skriver att glykolen är borta när skotern stått ett tag, hur länge är ett tag?

Är det någon termostat på den?

Innan problemet uppstod har du då rört något vid kylsystemet?
Haft lös någon slang, osv...

Jag skulle gissa på att glykolen läcker ut via topplockspackningen under körning när den bygger upp tryck i systemet och följer med ut tillsammans med avgaserna.

Detta kan ibland vara svårt att märka under körning då trycket ökar i kylsystemet när glykolen blir varm och därmed expanderar och det verkar som att man har tillräckligt.

Ibland kan templampan tändas till men med tanke på den snö vi haft här uppe så har den varit väldigt fjunig och därför kylt motorn bra så den ska inte haft någon orsak att gå varm.

Ungefär detta problem hade jag med min Mountain Max 700 och det var topplockspackningen på den som var problemet.

Du kan alltid skruva lös tändstiften och kolla hur kolvarna ser ut om det syns något där, men är inte alltid man ser något innan man lyft lös toppen.

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Den bör inte hinna kallna på 10 minuter så pass mycket att någon större skillnad på glykolmängden märks, men visst, den kanske kyler väldigt bra, vet inte var kylarna är placerade på en V-Max och den snö som vi haft gör då verkligen sitt jobb när det gäller kylningen.

Tänk nu också på att ifall du lyfter lös toppen att sedan lufta kylsystemet ordentligt.

Går ganska enkelt på en MM som har avluftningshål på vändkylaren bak och ingen termostat.

Vet inte hur en V-Max har det med dessa saker, finns säkert någon i forumet som kan
just den modellen bättre än mig.