hjälp mig läsa av kolv och felsöka (bilder)

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
pto-sidan har skurit, mag sidan är hur fin som helst inte ens den minsta lilla synliga repa på kolven så motorn har inte gått långt.
stiften är lika sotiga, ingen spikning någonstans. förbränningsrummen såg likadana ut innan jag torkade bort sot för att kolla spikningar. kolvtoppen sotig (som andra sidan)
lite svårt att kolla skicket på packboxen då motorn är tvättad. vad tror ni är anledningen? tjuvluft?

det ja dessutom funderar lite över är nållagerna med brickor, och kolvbultsänden, som är blåaktig? är det bara en slags ytbehandling eftersom det är så på även den oskurna sidan? skitsvårt att få någon bra bild på det dock

















M7 -05, tacksam för svar :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är kolven bara repig mot avgasporten ? jag utesluter tjuvluft har aldrig sett ett sånt fall än (trasig packbox/hål i gummit) ja tror de är oljan , de brukar gå att jämföra mellan cylindrarna på väggarna hur pass glidigt det är , kolla slangarna mellan pump å insugsgummi att de är olja i båda ..
den blåaktiga ytan är helt normal ..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
i motorerna jag skruvat innan har nållager/kolvbult inte haft den där färgen, därför jag undrade, men bra att dom är okej ändå.

reporna är bara på avgasportsidan, ja.

första tanken var ju dålig smörjning eftersom allt i förbränningsväg såg okej ut men eftersom mag-sidan är så fin kändes det konstigt att det bara skulle vara en sida som drabbats. Packboxen pto ser lite suspekt ut så den kommer jag byta hursomhelst.

Kände ingen skillnad på väggarna i insug/cylinder. slangarna hade inget i som som hindrade flödet, dock var dom mellan pump/gummi typ tomma på bägge sidor. men samtidigt var det ett tag sen skotern var i drift

du utesluter packboxen rakt av, äre för att det ser annorlunda ut när det blir ras pga den? eller blir det aldrig ras pga den. jag har som tur va inte vart med om så mkt ras så har dåliga erfarenheter av hur det brukar se ut

men ska efterforska lite mer i pumpen
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja jag utesluter den , tar den tjuvluft så är stiftet ljust och när det spikar så nyper det , ditt stift är svart och kolvtoppen ser fet ut (som en std ) .. är slangarna tomma är det felet , dom ska aldrig vara tomma och blir inte de oavsett hur länge den står still , dom kan ibland se tomma ut men en tom och full ser man skillnad på direkt , - är du säker att du såg rätt ?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
jag kritiserade inte vad du skrev, har full respekt för din kunnighet. jag ville ba förstå hur du resonerade då jag har sämre koll.
tog lös slangarna och kollade om det kom ut någon olja. har inspekterat pumpen och allt verkar ok, men fick en idé nu om att köra den på skruvdragaren för att se om den pumpar något. förra ägaren har kanske glömt att fylla på, dock var det olja kvar en skvätt i slangen till pumpen.

men tack för svaren dysse!
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
förresten, hur märker man på vevlager osv om dom tagit skada? känns som att dom inte borde hinna göra det men ändå. allt ser schysst ut, är bara några brickor som har samma skumma blåa yta som nållager och brickor på kolvbulten
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Den ser ut att vara så lika sliten överallt borde väll vara oljeproblem då? värme brukar väll ge nypmärken i fyra hörn? snålgång borde ge andra skador på kolv å i toppen tycker jag?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
limpdjur du har nog rätt. men fotade sidan som är sliten, resten av kolven ser inte ut sådär.

vi kan alla hålla med dysse å besluta att det är oljefel!

provkörde pumpen i någon slags jigg, slangen till cylindern som är skuren fick inte ur sig någon olja medans dom andra två spottade ur sig utan problem.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Känna efter noga på vevstakslagret på den sida kolven for, dom är väldigt känslig för oljebrist/snålgång.

For en kolv för mig tidigt i vinter och nu nästan 100mil senare for vevstakslagret på samma sida.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
jaså väldigt känslig? vet inte hur man ska kolla lagret, men det var inte glapp och såg ingen varmgång eller så (svårt att se dock känns det som?)
tog du isär vevhuset å rengjorde efter raset?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
lagrena brukar klara sig , jag brukar suga med en damsugare i hålen som går ner till vevaxeln så det inte åker ner en flisa där när man lyfter cylindern , torka ur vevhuset (dra runt en trasbit) sen spola med soppa och torka igen eller/och sug upp det .. undrar vad som hänt med pumpen måste ju vara stock på en utgången
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
inte för att jag fick ut nå skräp men flödet genom en nippel var inte ok. det kom olja ut från pumpen utan banjonipplarna... ska köra utan pump hursomhelst (ryms inte i chassit).

på tal om det (fortsätter i samma tråd när jag liks startat, få passa på att fråga när det finns kunnigt folk!), Dysse: Snopro 600 motorerna har samma block som f7 (samma gjutnummer, ser identiskt ut. Dom har en gjuten utgång för nippel av smörjning till vattenpumpsaxeln precis som M7/F7, men hålet är aldrig tagit upp på snopron. Retainern och bussningen på axeln är samma som på F7an.

Då törs man väl köra utan oljeslangen som kommer från pumpen på F7motorn också? Fast känner mig inte så säker på hur bussningen får smörjning, det sitter ju "vevringar" som delar av vevhushalvorna och pumpaxeln är ju i ett eget rum mellan dom, så det känns inte som någon oljeblandning hittar dit?
MEn samtidigt klarar ju sig Snopro 600-motorerna utan någon oljepumpssmorning till vattenpumpsaxeln.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag kan omöjligt tänka mig att smörjningen går in där för skojs skull där på f7an , och jag vet ingen som vågat pröva tt köra utan smörjning , jag tror att de är löst på ngt annat sätt på 600an ..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
kolla lite för snabbt på sprängskissen. tog isär och kollade och "oil retanern" nr 32 på 600an har en hårdmetallbussning i sig som inte F7an har, men i övrigt hittar jag inga skillnader. men skitsamma, ska dra upp en slang från nippeln under axeln å sen får man väl trycka i lite olja då och då, borde räcka?

 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
förresten, det är inte alls samma gjutnummer. ganska stora skillnader på vevhushalvorna, så jag inte lurar någon
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
på min speedwerx mod800 motor är det borrat en kanal från vevhuset ner till drevet som infettades vid monteringen , fungerar bra resten av motorerna har jag en slang på som jag kan spruta i lite grann i ..