Hjälp! oregistrerad skoter ska inhandlas, har frågor! iqr 600

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Tjenare, ska eventuellt åka och handla en Orgegistrerad 600iqr 2006
ägaren importerade den från USA, och fick med pappren på skotern från usa, så dom ska tydligen finnas hos transportstyrelsen,

Undrar nu vad det kostar med registrering, och försäkringen också, om nån kan svara på det, försäkringen kommer stå på min mamma som är 40år

Snabba svar uppskattas.. Mvh Enberg

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Du behöver:

*Ursprungskontroll, kostar 700kr hos Transportstyrelsen, maskinen måste ha ett id.nr/Chassinr.
*EG direktiv 37/98 (köps hos Polaris för 9800kr) Finns inte i handbok som många andra tillverkare.
*Teknisk spec, finns på Polaris hemsida.
*Vågsedel, Vikt står oftast skriven i teknisk spec men om inte så måste maskinen vägas.
*Handboken är bra att ha med också men tror inte att det är något krav på Polaris då den inte innehåller något mer av värde för regbes.
Regbesiktning kostar 1100kr.

Tot: 11600kr.

(Croa som skrivit det på annat forum, vad jag vet har han själv reggat in en iq)

på min försäkring spelar det ingen roll hur gammal ägaren är, blir lite billigare om man har skoterkort bara

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Se upp det kan bli svårare ändå, eftersom du säger att de är en iq 600r 2006 vilket inte fanns 2006, så borde maskinen i fråga vara en iq 440 me 600 motor vilket inte kan bli så lätt vid registrering. Eftersom maskinen är en 440 och motorn är en 600!! Men de kanske bara sitter 600 kitt på den så du kan byta till 440 igen om du ska regga den!! Tänk på det! Och fråga säljaren vad det är för motor!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Du behöver:

*Ursprungskontroll, kostar 700kr hos Transportstyrelsen, maskinen måste ha ett id.nr/Chassinr.
*EG direktiv 37/98 (köps hos Polaris för 9800kr) Finns inte i handbok som många andra tillverkare.
*Teknisk spec, finns på Polaris hemsida.
*Vågsedel, Vikt står oftast skriven i teknisk spec men om inte så måste maskinen vägas.
*Handboken är bra att ha med också men tror inte att det är något krav på Polaris då den inte innehåller något mer av värde för regbes.
Regbesiktning kostar 1100kr.

Tot: 11600kr.

(Croa som skrivit det på annat forum, vad jag vet har han själv reggat in en iq)

på min försäkring spelar det ingen roll hur gammal ägaren är, blir lite billigare om man har skoterkort bara
Var inte denna skoter en oreggad skoter från Finland? Eller tänker jag på fel maskin nu?