Hjälp! Passar inte 44mm mattan på min Xrs -07???

tobiasutter

Medlem
2 feb 2008
32
0
1
Har en Xrs 600 sdi -07.

Monterade idag min nyinköpta 44mm matta.
Men när vi skruvat ihop allt så upptäcker vi att den tar i tunneln när man drar runt den.

I tunneln på kylaren sitter ju så kallade skyddslister. Längst bak har vi bara dragit ut dem men längst fram sitter dom nitade. Kan man ta bort dessa också, eller fyller de någon annan mer funktion än att skydda kylaren från tex dubbad matta???

Har 10 kuggars non-slip drivhjul. Kan det vara så att jag måste byta till 9 kuggars???

Hoppas på seriösa snabba svar.

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Har samma problem men på en rev -03. Låter/känns som att mattan tar i nånstans, spec när den rullar lätt. Har inte hunnit undersöka närmare för det blev så sent innan jag fick ihop den. Men ska inte en 44mm matta passa på en rev utan modifikation? Kanske bara sträcka den lite mer. (Har nonslip om det har nån betydelse)

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Jag har då haft för mig att en 44mm matta går dit utan modifikationer.
Jag tror inte skydden har något med att stärka chassiet.

tobiasutter

Medlem
2 feb 2008
32
0
1
Har också hört att en 44 ska gå dit utan modifikation.
Tror inte heller att listerna har i uppgift att stärka chassit.
Men måste nog ringa någon verkstad imorgon om ingen vet säkert.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den ska gå på bolt on.men en 10kuggs låter stort...sätt 9 eller 8 istället.då får du samtidigt en nerdrevning på maskinen.:) de ska ju vara "440" chassi på dem där.och 440in kommer ju med 44matta så den ska passa.. sätt mindre hjul

6

600xrs

jag kör med 44mm matta på min, det rasslar när man drar runt mattan, men den tar då inte i plastskydden på kylarna iallafall. aldrig hittat vars ljudet kommer ifrån och hittar inga slitage i mattan heller trots ~60-80mil med nya mattan

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
lika på min. Mattan tar i skydden som sitter under. Mattan har gått hela förra säsongen, ser inget som tagit stryk.

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Ingen som vet om det ska passa rev? Tänkte ta en titt på det idag men det är ju fan 30 minus..

tobiasutter

Medlem
2 feb 2008
32
0
1
Pratade med verkstad idag, och det var bara ta bort skyddslisterna. Så nu sitter mattan där och låter mycket bättre.

Bara synd att man fått ett annat problem, motorlampan blinkar för mig. Fick tips om att kolla alla givare. Men nåt glapp fanns då inte. Bara att lämna in och få kollat med dator... fan va jobbigt när det jävlas!

Dskaduskitai

Medlem
18 jan 2009
28
0
1
Har en Xrs 600 sdi -07.

Monterade idag min nyinköpta 44mm matta.
Men när vi skruvat ihop allt så upptäcker vi att den tar i tunneln när man drar runt den.

I tunneln på kylaren sitter ju så kallade skyddslister. Längst bak har vi bara dragit ut dem men längst fram sitter dom nitade. Kan man ta bort dessa också, eller fyller de någon annan mer funktion än att skydda kylaren från tex dubbad matta???

Har 10 kuggars non-slip drivhjul. Kan det vara så att jag måste byta till 9 kuggars???

Hoppas på seriösa snabba svar.

Det är bara å byta till 9 kugg non-slip så funkar det.. så har jag iaf..;)

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Jag har satt i en 38'as matta i min x-rs -07 och kammarna på den tar i skydden. Det går alltså inte att sätta i en matta med mer än 32mm kammar utan att måsta plocka bort de två skyddslisterna som sitter uppe i tunneln? Många i forumet har skrivit att det ska "bara" vara att sätta dit en 44'as matta utan att behöva göra någonting. Är det alltså skillnad från maskin till maskin?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kuggarna på drivhjulen kan ta i längst fram på skenorna , när ni monterar no slip. Kolla det oxå , det hörs när den fjädrar ihop på centerdämparen.

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Pratade med verkstad idag, och det var bara ta bort skyddslisterna. Så nu sitter mattan där och låter mycket bättre.

Bara synd att man fått ett annat problem, motorlampan blinkar för mig. Fick tips om att kolla alla givare. Men nåt glapp fanns då inte. Bara att lämna in och få kollat med dator... fan va jobbigt när det jävlas!
Vad var de för fel? Startade skotern inte alls eller?

tobiasutter

Medlem
2 feb 2008
32
0
1
jo den startade men motorlampan blinkade. Avgastempgivaren trasig! Där fick man för att man böt mattan själv utan erfarenhet. Hade ju inte ens behövt ta lös den... 3300 kronor billig var den! Det är nästan alltid roligt.