Hjälp ski-doo -11

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Vi har en hel pojknäve Lynx:ar som INTE smäller remmar som "lillebror" skidoo denna säsong , jag tycker vi drar vårat strå till stacken och försöker hitta vad i bestyckningen som skiljer våra mot dessa .

Är det skillnad i chassiet eller drevningen?
Är det skillnad i variator eller havsnivån?
Är det skillnad i boggien eller mjukvaran?
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Främre delen av chassiet är samma, drevning samma som summit 21/45 om man jämför med boondockern.
Boggien på Lynxarna gör nog att mattan går tyngre än på ski-doo.
Lynx har typ alltid mer effekt än ski-doo.

Summan av kardemumman, Remproblem sitter i variatorbestyckning, lynxarna är gjorda häruppe för att gå häruppe å ski-doo borta i canada.
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Jo, vissa som har skotrar som dom vet förbrukar mer rem än andra märken kanske håller tillbaka mer??
 
R

RevMan

Lynx har inte högre effekt än ski-doo utan den är lika, min xtrim 800 höll precis jämna steg med en renegade 600 i lössnö.
Rave 800-11 har svårt att hänga på MXZ XRS -11
Anledningen till att summitarna smäller remmar är dålig variatorkalibrering
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Kan väl vara så att det sitter i variatorerna, men en viktig skillnad är ju att det sitter en vintermatta på summiten med ett grymt bett i lössnön, dvs lynxen slirar i snön ski-doon i variatorn.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det sitter andra ramper i Boondockern. 414 heter dom visst. Och remmarna håller inte så jäkla bra på Lynxarna heller.
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Lynx har inte högre effekt än ski-doo utan den är lika, min xtrim 800 höll precis jämna steg med en renegade 600 i lössnö.
Rave 800-11 har svårt att hänga på MXZ XRS -11
Anledningen till att summitarna smäller remmar är dålig variatorkalibrering
Har du annat än det som bakgrund för dina inlägg??
x-trim 800 mot en renegade 600, det verkar ju relevant....

Bromspapper??

Jag har pratat med folk som bänkar maskiner, dom hittar alltid nån häst mer i Lynxarna.
Det där vem som drar vem har mer än bara motoreffekt att göra.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Min första rem för säsongen gick i Lördags, efter 94 mil.

Tycker nog alltjämt att den ska hålla längre, men känner mig samtidigt lyckligt lottad att den fick hålla såpass länge (jämfört med stackars Freeride-åkare...).
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Det sitter andra ramper i Boondockern. 414 heter dom visst. Och remmarna håller inte så jäkla bra på Lynxarna heller.
Lite ramp tugg, bara. 413,414 & 415 har samma profil från ca 30-40 km/h och ut . 414 är den som växlar hårdast från 0 och 415 är den som växlar minst. 410, 412 & 417 växlar mindre hela vägen än ovan nämnda. Behövs alltså mer pin vikt, mjukare fjäder alt lägre C# för att få samma tryck på remmen med dessa ramper.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Lite ramp tugg, bara. 413,414 & 415 har samma profil från ca 30-40 km/h och ut . 414 är den som växlar hårdast från 0 och 415 är den som växlar minst. 410, 412 & 417 växlar mindre hela vägen än ovan nämnda. Behövs alltså mer pin vikt, mjukare fjäder alt lägre C# för att få samma tryck på remmen med dessa ramper.
Sånt där tycker jag är intressant! Alltså skulle man kunna komma undan med en säg 130/200 fjäder (om det finns en sån) med en 417 ramp? Och kanske tillochmed med samma vikter? Jag stödjer teorin att ju mindre vikt och fjäderkonstanter man har, desto bättre funkar variatorerna. Men jag gillar å andra sidan RS:ens variatorkalibrering bäst... :)
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Såg att BRP kommit med ett servicemed. ang variatorkalibrering på bla. freeride. med anledning av remmslitaget.