Hej allesammans.
Har en Polaris XC SP 600 -05 som skar åt mig i julas. För att göra en lång historia kort så sitter jag just nu i en sits då jag har en skuren vevsaxel och två skurna kolvar.
Min fråga till er kunniga är nu: Jag har hittat en begagnad vev på blocket som är från en Edge 600 -01. Enl. Polaris partskatalog så är art. numret på denna annorlunda (2201022 mot 2201132 för -05). Skulle denna passa ändå i samma block eller är det helt kört på den fronten?
Ett alternativ vore för mig att köpa en ny motor. Har en 500cc polaris motor pågång som också är från en Edge, har inte exakt årsmodell. Är det rätt förstått av mig att den enda skillnaden mellan 500 och 600 är kolvar och cylindrar? (alt topp också?). Skulle man då kunna byta motor nu och sedan i ett senare skede (i sommar efter ekonomisk återhämtning) byta cylindrar och kolvar till 600ans dito för att få det till en 600 igen? Om jag kan komma över denna motor billigt kanske det vore ett bättre alternativ? Vad tycker ni experter om detta? Hur skulle ni gjort?
Bakgrund: Har redan spenderat 9000kr på detta då vi bytte en cylinder och båda kolvarna i tron om att det var en av kolvarna som hade gått, dock så visade det sig att det var veven, och den tog med sig kolvarna igen innan vi upptäckte detta :sad2:. Vill nu få igång skotern så att den är körbar till påsk, och sedan renovera upp den under sommaren för att sälja den i höst.
Har en Polaris XC SP 600 -05 som skar åt mig i julas. För att göra en lång historia kort så sitter jag just nu i en sits då jag har en skuren vevsaxel och två skurna kolvar.
Min fråga till er kunniga är nu: Jag har hittat en begagnad vev på blocket som är från en Edge 600 -01. Enl. Polaris partskatalog så är art. numret på denna annorlunda (2201022 mot 2201132 för -05). Skulle denna passa ändå i samma block eller är det helt kört på den fronten?
Ett alternativ vore för mig att köpa en ny motor. Har en 500cc polaris motor pågång som också är från en Edge, har inte exakt årsmodell. Är det rätt förstått av mig att den enda skillnaden mellan 500 och 600 är kolvar och cylindrar? (alt topp också?). Skulle man då kunna byta motor nu och sedan i ett senare skede (i sommar efter ekonomisk återhämtning) byta cylindrar och kolvar till 600ans dito för att få det till en 600 igen? Om jag kan komma över denna motor billigt kanske det vore ett bättre alternativ? Vad tycker ni experter om detta? Hur skulle ni gjort?
Bakgrund: Har redan spenderat 9000kr på detta då vi bytte en cylinder och båda kolvarna i tron om att det var en av kolvarna som hade gått, dock så visade det sig att det var veven, och den tog med sig kolvarna igen innan vi upptäckte detta :sad2:. Vill nu få igång skotern så att den är körbar till påsk, och sedan renovera upp den under sommaren för att sälja den i höst.
Last edited: