Hjälp! Summit 800 -05

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Hej,

Har en del funderingar som jag behöver hjälp/tips med.

1. När jag kört iväg och är på väg att sakta in och varvtalen går ner i varv så kan jag höra ett "kluckande" ljud från vad jag tror är motorn. Någon som vet vad det kan vara? (Jag gissar på att antingen behöver kedjan spännas eller så är det nå lager som är dåligt?) Någon som har erfarenhet av nå liknande?

2. När jag kört och kommit upp i ca 40km/h eller mer och släpper gasen så blinkar olje lampan. Något jag bör vara orolig över? (har bra med olja i olje-behållaren).

3. När det är kallt ut och skotern är kall så fungerar inte backen, skotern dör när den ska försöka vända. Efter att jag varvat upp skotern så ligger den gärna på 2500 varv eller mer, kan det hänga ihop med back problemet?
När skotern är varm så fungerar backen, dock så är det fortfarande problem med "hög" tomgång.

4. Hur länge ska en magnapull hålla? Min har gått sönder, i första läget när man drar är det stumt och känns okey, i läge två så känner man att nått ärr på tok och det liksom "rasslar" till och i tredje läget händer inget. Tips?

Tacksam för utförliga svar.
 
R

RevMan

1 testa att spänna kedjan. Spänn så hårt du kan med fingrarna, om det bara är en liten bit kvar för att få in sprinten så kan du testa att rucka sekundärvariatorn fram och tillbaka för att spänna sista biten annars så får du släppa lite på sträckarn så att du kan sätta in sprinten. Ibland kan man höra ett kluckande pga att det sitter elback på maskinen och då finns det ingen förspänning på sekundärvariatorn men om så är fallet nu vet jag inte utan att provköra maskinen.

2. Blinkar lampan fast behållaren är helt full?

3. Jag tycker att du bör utföra ett kompressionsprov samt kolla gummiflänsarna mellan cylindrar och förgasare noga efter sprickor eller hål.
Annars så är det normalt beteende. Det sitter bränsleskruvar på förgasarna som man kan skruva ut ett halvt varv eller lite till, brukar hjälpa till att få ner tomgången, dessa sitter på höger sidå varje förgasare och har vita plast"pluppar" längst ut.
Testa även att stänge/öppna förgasarvärmen.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Att den vill stanna när du lägger i backen å den är kall är nog inget å bry sej om, dom är så. Testa å ge halv choke så brukar de gå bra...
Sen har du flat slide förgasare, de är därför den gärna vill ligga kvar på lite högre tomgång en stund innan den går ner till ca 1700rpm, de är också standard på alla serie3 rotax motorer. Om du duttar till lite på gasen, eller lite försiktigt på choke så ska den gå ner till normal tomgång å ligga kvar där. Gör den itne de tar den troligen tjuvluft nånstans...
 

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Tack för svaren. Bra och förståligt skrivna.

Kan börja med att säga att jag gjort ett komptest som visade fullt.
Behållaren är inte helt full utan dylld till översta strecket. Det finns utrymme kvar upp till topp så att säga.

Om jag chokar så går den tillbaka till normal tomgång, om jag gasar gör den inte det. Är det konstigt att dessa utföranden skiljer sig?

Ska testa det ni skriver. Undrar dock vad förgasarvärmen är och sitter?
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Går en slang från topplocket till den vänstra förgasaren. På den slangen sitter en röd ventil som du kan öppna och stänga.