Hjälp! Vad ska jag köpa??

Hepphepp

Ny medlem
23 okt 2016
2
0
1
Tjenare allihopa!
Jag går i tankarna på att köpa mig en egen skoter och skulle behöva lite tips å råd på modeller och vad man ska tänka på när man ska köp sig en skoter!

Jag är är väl ute efter nån lätthanterlig skoter som passar till både led och lössnö för ca 70000:- kanske nån 146''

Jag har kört en del med en summit 800 154'' men upplever den som vinglig och kanske lite väl stor för mig

Jag har kikat lite på nån renegade eller freeride men jag vet inte vad som skulle passa mig bäst...

Aah skitsamma jag är inte så skoterkunnig så ni får gärna bomba med tips å råd!!
Tack på förhand! :)

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Pro rmk är mycket bättre på led än summit om du ska gå på lössnösegmentet

Sen om du skall ha en led/lössnö maskin är nog Freeride eller assault bättre än de rena lössnömaskinerna samtidigt som dem funkar bra ute i pudret.

Om du går ytterligare lite mot led är ju Boondockern 3700 fin som kompromiss, hellre en sådan än renegade skulle jag säga.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du kan ju snegla på Lynx x-trim det är en bra kompromiss tycker jag.

Sedan går faktiskt moderna korta skotrar förvånansvärt bra i lössnö måste jag säga, det går inte alls jämföra med 10 år gamla skotrar.

I gänget jag kör med har vi en som kör en kort mxz från 2012 och jag är helt klart imponerad över hur bra han hänger med oss som har riktiga lössnömaskiner. Så jag kan nog tycka att korta skotrar har ett lite oförtjänt dåligt rykte från tiden då de helt enkelt sög.

Min magkänsla säger att det kommer svänga till kortare maskiner igen nu men det får tiden utvisa :)

Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skall du köra allround, dvs en del led och senare hård vårsnö är det direkt dumt att satsa på en extrem lössnömaskin med jättelång matta med höga kammar, färre boggihjul, mindre kylare, lägre utväxling och smal framvagn utan krängningshämmare. Det finns otroligt fina crossovers som inte gör bort sig i lössnö samtidigt som de är stabila och bekväma på led och har kylning nog att kunna dra en pulka på vårisarna.
De flesta som har en extrem lössnöskoter skulle nog behöva en annan skoter också med tanke på hur det ser ut i det verkliga Sverige...

44mm kammar, halvlång och med bra dämpare, där har du ett bra segment att leta skoter i.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Swb Assault 144" kanske vore något? Kompisen har en sådan och han påstår att det är en optimal maskin för allround körning. Han tar sig fram i princip överallt där summitarna och freerides tar sig fram, och går piska rätt hårt efter led. Det lilla jag kört den ger intrycket av att vara en bra crossover-maskin. Inte bäst på något, men helt OK på allt.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle rösta på SWB assault eller Freeride 146.

Smaksak vilken...
Poo har rappare motor, men lurvigare i gången, törstig som få.
Doo har en otroligt fin motor, om än lite sävlig i gassvaret, men när den fått upp varven är den minst lika stark som poo. Snällare på soppa, men lite törstig på olja då det gasas mycket. Större risk för remproblem, beror mycket på körstil.