Hjälp Variator funktion

Teelbe

Medlem
4 okt 2011
22
0
1
Norrland
Tjabba, har en variator på min Lynx 670 som är modell TRA 1 .
Har nyligen renoverat den då den glappade på inre stålbussningen(mycket!).

så jag har bytt bägge bussningar(rödmarkerade) som finns på den. nu funderar jag över om den inre platten eller själva korgen(blå) då ska gå att dra in och ut ifrån variator tappen.eller är det den där trekantiga delen(ljusblå) som ska röra sig, då jag satt ditt variatorn så glappade det ingenting längre,men fick pressa fast korgen med själva bulten till variatorn för att få på den(rätt?).

startade skotern och märkte att variatorn var stum. hände ingenting.stängde av och kollade(gick inte att rubba någonting på variatorn. fick sen slita i 2timmar för att få loss korgen ifrån tappen för att kolla om det var något fel.(bussningarna sitter rakt).

tacksam för svar /Teelbe

fjäderbrickan(grön) är lika liten som smala delen av tappen,funderade om den har i uppgift att hålla fjädern spänd eller den som trycker mot tappen som ett stop så att korgen måste fara ihop?

Attachments

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om du lägger variatorn med den inre skivan mot golvet så ska du kunna trycka den yttre skivan innåt, alltså trycka ihop skivorna. det går tungt men man ska iaf kunna trycka lite, men är den helt stum så får du riva och kolla. men dom bussningarna som du har bytt är inte lätta att få dit rakt. när jag gjorde det på min så åkte dom lite snett så var tvungen att slipa i bussningarna för att dom skulle gå lätt