Hjälp Yamaha EX 440 -78 går dåligt.

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Mitt renoveringsprojekt går inte på lågfart, spelar ingen roll hur mycket jag skruvar i luftskruven, den dör vid gas pådrag. Fått fina tipps om variator inställning så det är fixat, förgasaren är renjord flera gånger låssat alla munstycken, renblåst flera gånger.
Går bra på fullgas, provturen idag så dog den som om det tog slut bensin, fick använda choken flera gånger för att få fart på,n. Vill inte gå på lågfart, jag sliter mitt hår :) Kolla stiften flera gånger, ser bra ut och inget hål i kolven. Prova bytte tändspole, ingen skillnad. Motorn har varit nedplockad, bytt vevaxel,bättre begad. Motorn är tät, grisar ingenstans, bra komp
Dock inte bytt kolvar och ringar, men det kan inte bero på det, dom såg hyffsat fina ut. Mätarställning 1800 mil, vet ej om det är bytt någon gång.
What is the problem ??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De låter som statorspolarna är väck och då lågfartsspolen i första hand. Byt ut hela statorplattan eller köp lösa spolar och löd dit. Köp helst både hög och lågfartsspolen.
Rinab eller skoterdelen samt duells kan ha dessa spolar.
Annars finns de på ebay både hela beg statorer och lösa spolar. Den jag länkar till vet jag inte om de är lågfartsspolen, jag tror de är en högfartsspole så de är nog fel spole!! Kolla in yamaha reservdelslistor så hittar du rätt reservdels nr på lågfartaren.
http://www.ebay.com/itm/Snowmobile-Yamaha-Ignition-Stator-Magneto-Lighting-Exciter-Coil-ex340-ex440-NEW-/141191552953?hash=item20dfac1fb9:m:miI97kKhXf8X00KvMfCw0Kg&vxp=mtr
 

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Bra kollar, brukar cdi pulsgivaren krångla på dessa ? CDI-boxen verkar ju fungera utifrån det jag läst i andra inlägg ? Men jag får nog prova att rengöra förgasaren en gång till, eftersom den stått still såååå länge i en lada och mögglat. Rengöra dom små djävla hålen fram mot luftskruven en gång till innan jag plockar ner statorplattan.
 

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Yes ! Nu går den :) Svarar på lutskruven, dör inte vid gaspådrag. Det var kvar en massa grön möggel kvar i förgasaren. Missat att rensa kanalen rakt genom, mässingröret som sticker upp i spjällhuset. Huvudmunstycket sitter på det röret. Tog en tunn 1,5-2 mm mjuk vajerstump som jag fäste i en bormaskin och rensa bort allt grön möggel. Rengörningsmedel tryckluft i massor så var förgasaren ren. Tidigare renjörning så såg jag bara 2 lite större hål i röret efter demonterat huvudmunstycke. Nu kunde jag se längre ner i röret flera mindre hål i det skinande blanka mässingröret.