hk i formula mx

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
undrar hur många hk det kan vara i min formula mx-91? motor 467, portade cyllar planad topp sen var det omtrixxade variarorer:)

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
är väl cirka 60hk orginal.
Stämmer bra. Formula plus hade då ca 75-77 hk, och var märkbart vassare.
60 hk uppgiven effekt i MX. Kan nog få ut max 10% effektökning med portning och planing. Gissar på ca 65 hk alltså, förutsatt att den har kompression och förgasarbestyckning i sin ordning...

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
65hk är det i standard på formula mx:en,
Är trots allt en 467a med dubbla gasare å slidmatning, tror den ligger på över 60 minst

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den blir inte tyngre av ett motorbyte... Motorn i sig är inte märkbart större. Möjligen ett kilo eller två pga pipan, men inget som spelar roll.

Jag har en komplett 643'a till salu om du är sugen.

Om du ska lätta skotern kan du tex dumpa orginaldynan och bygga en fmx-pall av tex en cross-sadel, ta bort framlyset, ta bort separatsmörjningstanken, köpa en lättare slutburk, dumpa instrumenteringen, kasta bort orginalskidorna (TUNGA!!) och ersätta dom med modernare plastskidor, kasta orginalhuv och bygga en mesh-huv, tanka halv tank, inte äta före körning osv...

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
vad ska du ha för den motorn då?? trickpall håller jag på o bygga, kan man ta skidor från en everest om man tar bort bladfjädringen?? plastbelag på dessa:)