J
John Skidåkare
När jag sitter och läser på detta forum så förstår jag allt för väl vad det är för idioter som kör snöskoter, det vill säga mängden av människor som tror att naturen är deras egna lilla lekplats. Som skidåkare så vistas jag ute i naturen cirka 60 till 80 dagar per år (vintertid, är väl bäst att tillägga), och jag tror att det inte har varit mer än 5 dagar som jag har fått uppleva tysnaden som jag är ute efter. Jag är inte typen av skidåkare som använder mig av skoterspår, så därför är det så fruktansvärt att läsa att ni skoteråkare respekterar skidåkare, ALLTID när jag har åkt någonstans är det någon idiot som har kört sönder "mina" spår!
Jag tycker att följande borde vara en självklarhet:
1. Att alla som ska köra skoter ska ha ett egalt skäl till att få köra utanför leder, tex. fjällräddare, poliser och liknande.
2.Att lagstifta om ljudnivå, tex. bara fyrtaktsmotorer, inga tvåtaktare överhuvudtaget så att man slipper det där fruktansvärda ylande ljudet, och hästkraftsbegränsning på ca 45 hästkrafter.
3. Förbjud högkammsmattor för all, förutom för yrkesförare och de som verkligen behöver dom.
4. Förbjud all skotertrafik i de svenska fjällen, tillåt bara begränsad skoterkörning (leder och speciella områden) nedan odlingsgräns.
5. Inför lag om att alla skotrar ska vara försedda med alkolås.
6. Att mattorna på skotrar ska registreingsnummer präglade, och att bara auktoriserade handlare får byta mattor, och om skoter med felaktig matta påträffas så ska den tas i beslag för skrotning.
MVH
John
Hängiven skidåkare
Jag tycker att följande borde vara en självklarhet:
1. Att alla som ska köra skoter ska ha ett egalt skäl till att få köra utanför leder, tex. fjällräddare, poliser och liknande.
2.Att lagstifta om ljudnivå, tex. bara fyrtaktsmotorer, inga tvåtaktare överhuvudtaget så att man slipper det där fruktansvärda ylande ljudet, och hästkraftsbegränsning på ca 45 hästkrafter.
3. Förbjud högkammsmattor för all, förutom för yrkesförare och de som verkligen behöver dom.
4. Förbjud all skotertrafik i de svenska fjällen, tillåt bara begränsad skoterkörning (leder och speciella områden) nedan odlingsgräns.
5. Inför lag om att alla skotrar ska vara försedda med alkolås.
6. Att mattorna på skotrar ska registreingsnummer präglade, och att bara auktoriserade handlare får byta mattor, och om skoter med felaktig matta påträffas så ska den tas i beslag för skrotning.
MVH
John
Hängiven skidåkare