hmm, cylindrar..

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
på storm 800 -94 orginal är det ju 790 cc ?
och på mina cylindrar är det 806 cc. så skulle det gå om jag köpte en orginal cylinder och bara satt på utan att borra och dona ?
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
okej.. hur kan man kolla det då ? är det bara ställa på en våg eller ? =P för mina kolvar är ju exakt lika stora som på 800 cc =P
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
hmm... Jag har förstått det så att du har en motor (790 cc) som du nu misstänker är 809 cc. Du måste byta en cylinder och du undrar om det går att stoppa på en originalcylle utan att borra upp den till samma dimension 809 cc som dina andra 2.. Rätt??

Isåfall så blir ju kolven du stoppar in mindre och således några gram lättare. Skillnaden är ju mest troligt liten men..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
inget jag skulle föredra och inte heller rekomendera någon annan.borra upp originalcylindern till samma som dom andra
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
jag har två cylindrar som är på 806 cc... så jag måste betsälla en till cylinder.. en 800 cc. med kolv till den. så jag undrar om det skulle göra något om de skilje lite på cc ? efter som en är mindre än dom två andra... (3 cylindring)
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
En cylinder är inte på 800cc utan 263.333cc original (790cc). I ditt fall så är varje cylinder på 268.666cc (809cc). Så du bör få tag i en cylinder som har samma borrning och portning som dom du har.

Kör du på en kolv som är lättare än övriga slutar det i haveri.
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
har kikat igen på cylinder och kolv. och dom är 72mm såg jag.. och orginal storm 800cc är ju 72mm oxå. så då kan jag beställa ny orginal kolv och cylindr ?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Är alla kolvar på 72mm så går det bra med ny cylinder och kolv. Men en oskriven regel är att när man byter en kolv tar man och byter övriga med. Vikt skillnaden mellan en använd kolv och en ny är oftast olik.

Du kan ju kolla så inte det är något missljud i vevlagren.

Sen vet ju inte jag om din motor är hårt trimmad med portning och sånt.

Ska du vara riktigt noga med motor renoveringen ska du göra följande.
nya vevlager
nållager
3st Kolvar
1st Ny cylinder
ny Nicasil i de andra 2
tändstift
packningar
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
okej. för tänkte att dom andra 2 kolvarna kanske kunde sitta i eftersom motorn är renoverad för ca 40 mil sedan. så kolvarna har ju inte gått så långt.. men man får se om det blir 3 nya kolvar. eller om det inte behövs .
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jag byter alltid kolvarna samtidigt om den ena har skurit eller om jag bara renoverar.
alltid säkrast enligt mig
 
S

StoxResearch

vikketheman:
Tror nog inte du behöver byta kolvar om dom har gått så lite. Det viktiga är att kolvarna är inom toleranserna, inte hur långt dom har gått. Efter 40 mil skulle jag inte ens orka kolla toleranserna, utan bara smälla tillbaks kolvarna.

Angående att stoppa i olika stora kolvar; Är det bara någon överdimension det handlar om så fungerar det hur bra som helst med olika stora kolvar. Man kan/bör viktmatcha kolvarna så att dom väger lika mycket. Slipa bara på insidan av kolvskörtarna, men helst en bit upp och inte nere vid kanten där belastningen är som hårdast. Nu hör ju till saken att varken jag själv eller någon annan jag känner brukar stoppa i olika stora kolvar. Det känns bättre rent mentalt med lika stora helt enkelt.

Om man är petig så kan man ha som vana att alltid viktmatcha kolvarna med varandra, oavsett om det är samma mått eller ej. Jag har aldrig orkat matcha lika stora kolvar, men jag känner folk som gör det.
 
Last edited:

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
okej.. hur vikt matcha jag kolvarna då? bara ställa var och en på en våg och se så dom väger lika mycket eller ? de är ju lite svårt att veta hur mycket en kolv väger som man ska beställa ?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
väga kolvarna innan du monterar och om en av kolvarna väger mer än dom andra så slipar du ut från godset på kolvarna som stox nyss beskrev