holeshot

Lynx RC

Medlem
5 jan 2009
32
0
1
hej..

vad gör holeshot knappen, höjjer man tillslags varvet?? kan man sätta dit en sån själv, hur isf??

tacksam för svar..
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej det är inget du kan sätta dit själv och det är ingen mening att använda dem annat än vid tävlingar. Knappen ställer om tändingen för att man skall få en högre temperatur i pipan inför start på tävlingar för att på så sett förhoppningsvis komma först in i första kurvan.
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Har själv tagit bort min "knapp" har ingen nytta av den eftersom ja inte tävlar... och så kan den "pajja" reedventilerna vid för mycket lek med den, (står på POLARIS hemsida)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej det är ingen "katapult-knapp" som någon på Snowriders forum uttryckte det. Man värmer upp pipan med den, man ska vara försiktig med gasen när man använder den så man inte förstör reedsen. Att ligga på ca 5000rpm är lämpligt. Strax innan start ska man släppa knappen så maskinen hinner "hämta sig" innan det bär iväg.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Läste om knappen på Doo talk där många trådar är om att koppla ur den för att ändra tändningen "För normalt bruk och Mack soppa" Någon som vet något om det här?
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Läste om knappen på Doo talk där många trådar är om att koppla ur den för att ändra tändningen "För normalt bruk och Mack soppa" Någon som vet något om det här?
Detta kan endast göras med OPEN MOD Boxen, inget för svensson.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Nu är jag inte så insatt i sånt här men vad är en Open Mod box?Läste bara att man ändrade tändkurvan till någon som inte var för Race soppa? "En något snällare kurva" Vad jag hajjade det som så fanns det ju flera olika kurvor :hmmmm: Hur fungerar en Standard 440 då med Hole shot knapp.Flera tändkurvor där oxå eller? Hur gör man med Hole shot knappen vid motorbyte till större motor,där man använder sig av 440:ins elsystem.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Såg en liten miss :-( Mina frågar har kommit i lite fel forum då dom inte gäller Lynx utan Ski doo men det kanske funkar på liknande sätt
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Det är ju samma motorer så jag antar att knapparna fungerar likadant på ski-doo och Lynx?

Jag hade fattat det som att man håller in knappen, trycker full gas också släpper man knappen när starten går, det är alltså fel?
Har testat på min RC 440 med resultatet att den bara bluddrar när man ska iväg men man ska alltså släppa knappen lite innan starten går?
Hur länge ska man "ljumma på" pipan då?

Gulingen, du skriver att man ska hålla runt 5000rpm. Med knappen intryckt så begränsas ju varven till ca. 5000, man ska inte hålla full gas ändå eller?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Det är ju samma motorer så jag antar att knapparna fungerar likadant på ski-doo och Lynx?

Jag hade fattat det som att man håller in knappen, trycker full gas också släpper man knappen när starten går, det är alltså fel?
Har testat på min RC 440 med resultatet att den bara bluddrar när man ska iväg men man ska alltså släppa knappen lite innan starten går?
Hur länge ska man "ljumma på" pipan då?

Gulingen, du skriver att man ska hålla runt 5000rpm. Med knappen intryckt så begränsas ju varven till ca. 5000, man ska inte hålla full gas ändå eller?
Nej precis, för det är när man håller full gas som pulserna kan göra så reed-läpparna går av. Knappen ska man släppa 5-10sek innan start kanske.
Varvar man bara upp skotern till 5000rpm så ska den förhoppningsvis gå rent så den blir "snärtig". Håller man in knappen och varvar upp den till 5000rpm så ställer den om tändningen så mer oförbränt bränsle letar sig in i pipan och som på så sätt värmer upp den, motorn går då som förståeligt inte rent.