Hur bygger man slutburkar?

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja jag vet, det är smågrabbarna och dom som förstör i fjällen som har oljudsburkar, MEN, jag har (nog) ett legitimt skäl till frågan.

Så här, jag har bakat ihop en mach 1 och en pro xr 440, så nu har jag alltså hövligt trångt under polarishuven pga 3 pipor.
Skidoons orginalburk är så stor så den får inte plats under huden. Det går inte.
Så jag tänkte att jag skulle ha byggt såna där stingerburkar som dämpare och på så vis kunna använda piporna.

Jag har inga i intentioner att vinna effekt, jag skulle bara vilja ha lika som orginal, eller max någon hk i förlust.

Är det någon som har koll på hur man konstruerar dessa? Jag börjar bli desperat .
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Enklast är som sagt att bygga 3st små ljuddämpare med genomgående perforerat rör, dock kommer man inte ifrån att det kommer att låta lite för mycket, för att vara safe så gör det perforerade rörets innerdiametrar lika som dina stingers ytterdiameter.
Det andra alternativet är att bygga en liknande burk som jag hade på pro-rmk turbon.
Likt denna:




Istället för ett 63mm rör som ingående i dämparen så sätter du ner dina stingers ner istället.
Sen det utgående röret kan du göra 63 istället och kanske något länge instick.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Ljuddämpare från crosshojar kan ju vara en ide om du vill köpa något "halvfärdigt". Dom är ju dessutom gjorda för att enkelt kunna plockas isär och packas om.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Multi frequency från Appel Racing är tydligen bäst av alla fullflödesdämpare till bil.
Den är rel billig och dämpar bättre än alla andra med samma dim. Till mach 1 motorn duger 2,5 tum men 3 tum funkar också men låter då högre.

Ju större dämparkropp desto tystare går dem köp största möjliga som går tvinga in under huven.

http://www.nitroz.se/apple/#APPLE_