Hur driftsöker är en assault med turbo ?

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Hej

Kör idag en nytro xtx Turbo 270hk och är nöjd med maskinen men riktigt sugen på att testa nya assulten 144 eller 155.
Men har testat lite ski-doo 800 och blev helt paff på hur slö en 800 var :(
Så inser att jag måste ha turbo på assaulten om jag ska tycka att det är kul.
Men hur är det håller dom med turbo ?
Byta kolvar och ringar efter 200mil eller är det värre än så ?
Är det någon som vet om det funkar eller blir det bara massa skruvande ?
Kanske är det bättre att vänta in 2014 yamaha och hoppas att dom inte bara byter färg och handtag.

Hoppas på svar :Robert
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Du kan läsa om turbo 2-T maskinerna i usa,är mkt.vanligt med dom där,(bla.burandt&rasmussen kör turbo 2-T),i sverige är det knappast någon som kör turbo(än),dock kör dom flesta på hög höjd,med rätt högt laddtryck,men verkar då inte vara mkt.skriverier om ohållbarhet mm.
Hur slö en 800 std.är,beror ju vad man jämför med,en nytro std.är ju inte direkt något man höjjer på ögonbrynen för,men är det effekten på pappret som är det absolut viktigaste för att ha kul,så är det nog bara att köra vidare med nytro turbon.

Länk till en film med 2-T turbo...1-a skotern har säkert kring 300hk...dock 4-T
http://www.youtube.com/watch?v=2O7c5OMQkis
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Förra säsongen var det många norrmän som monterade turbo på framförallt M8 ProClimb och Rmk/Ass, i år har det blivit säkert lika många till-det är en hel del av dom där.
Dom allra flesta där kör Boondockersystem, några Silber och sedan en handfull med hpd eller mindre kända märken. (Mindre kända i Europa kanske ska tilläggas.)

Driftsäkert som en Nytro blir det aldrig.
Ohanterbart som en Nytro blir det heller aldrig...

Vad ska du använda maskinen till?
Jag skulle aldrig köra lakerace med en 2t-turbo, helt enkelt för att jag inte har nerver till det.

Själv forskar jag i saken för tillfället, är oerhört velig i om jag ska byta ut min NytroT mot 2t turbo. Nästa säsong får vi se hur det blev! :)
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Effekten på papper kvittar för mig.Men jag vill att det ska vara klipp i maskinen och att den ska dra bra upp till max 150 kör aldrig snabbare än så tor jag kollar inte på mätarna.
Men en standard 800 är inte kul efter att man haft lite effekt.
Smiskar inte led utan vill köra blandat men mest lössnö.
Så hoppas att en assault med turbo är lösningen på vad jag vill ha.
Men vill köra och inte ligga och skruva hela tiden ,vintern är för kort för det.
Sen är jag glad om jag kan köra som jag vill utan att någon höjer ögonbynen.
Om skotern har 250hk eller 400hk kvittar för min del, Smidig maskin på över 230hk och jag tror att jag är nöjd om den är driftsäker.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
.det finns inga 230hk 2t 800or med bra driftsäkerhet.

Behåll din 4t turbo, eller så lär du dig hantera en 800 i den terräng de är byggda för, så har du minst lika roligt. Har du tid att åka 150 så är du på helt fel ställen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ska du köra med någon form av driftsäkerhet så hamnar du mellan 185-200 hästar...
En M8 eller Rmk 8 som används till något annat än ren klättring behöver inte mer effekt än den levererades med ny, men givetvis är det kul med effekt!
 

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Frågan från början var väll ändå hur pass driftsäker en två takts turbo maskin är som jag också har funderat på. Någon som har någon erfarenhet skulle ju gärna kunna gå in på det angånde kolv byten etc.. hur pass långt kan man köra mellan "service" stoppen. 50 100 eller 200 mil är det ett konstant skruvande och fixande eller hur pass väl funkar det ?
Har inget problem med att skruva men har ett "hemmaliv" med fru o skit som tar upp mycket tid också..
Sen om man ska använda den som lakeracer, flash med bänknings papper eller nått annat skit har väll fan inte med frågan att göra.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Du har ju svar ovanför och lite trevlig kan man faktiskt va:)
Mycket effekt ur en tvåtakt håller inte, eller den håller inte ens i närheten av en fyrtaktare.
Men 170-180 räcker gott och väl här i Sverige, och med turbon så har du ju lika mycket att köra med oavsett höjd...
Så det blir ju en jäklarns skillnad när du kommer upp i höjd lite.
 

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
perfekt svar. tack så mkt så om jag kör med 170-180 så går det att kör 8000mil utan att röra nått ? :) ser du vad trevlig jag kan vara.....
läs igenom tråden vart nämner någon service intervaller kolvbyten etc ??. bara en massa politiker som svarar på en fråga med ett svar på nått helt annat..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
500 mil kolvbyte på en 220hk 800a

Reedventiler byts som kallsånger max 50-100 mil påstås det i USA forum. Dem kan hålle någon mil till om motorn går helt rent i hela registret,lilla minsta bludder knäcker reedsen.

Hållbarheten på vevaxeln blir halverad pga rullager så säg 500-700mil.