Hur får man bort drivaxeln på en Lynx Commander/Adventure GT?

dansip

Medlem
12 apr 2006
22
0
1
Funderar på att byta matta på min maskin, men är osäker på hur man monterar bort drivaxeln på en sådan maskin. Måste man riva ner hela växellådan och bromsoket för att få ut drivaxeln?

Kanske finns någon vänlig själ som har erfarenhet av detta och som kan ge tips och råd hur man på enklast och på bästa sätt genomför ett mattbyte på en Lynx Commander/Adventure GT?

Tack på förhand,
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
det enda du behöver demontera är bromssidan, lagret kan vara lite knepigt att få lös från drivaxeln om du inte har en avdragare. annars är dom enkla att montera ner, då den bara är inskjuten på splines i växellådan.

lycka till
 

dansip

Medlem
12 apr 2006
22
0
1
Tack för all info... var lite orolig att man skulle behöva demontera växellådan. Ska studera sprängskisserna lite noggrannare. Finns det någon lämplig avdragare som man kan använda för bromsskiva och lager för att underlätta jobbet? Något från Biltema kanske?
 

dansip

Medlem
12 apr 2006
22
0
1
Tänkte slänga på en Cobra WT 50x392x46mm... snackade med servicekillen sist jag hade maskinen på service och enligt honom har flertalet bytt till en sådan och varit nöjd. Vad jag förstod så ska den passa rakt av utan byte av drivhjul och omdrevning. Tror ni jag är rätt ute eller bör man satsa på en 44mm?