Hur får man lös nitarna?

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Har suttit och borrat hela dagen i dag för att få lös lite nitar i chassit.
4 Nitar fick jag bort :argh:
Nitarna är ju tamme f*n stenhårda.
Dålig borr tänkte jag, åkte och köpte en ny. Inte f*n blev det bättre :evil:

Vad gör jag för fel?? :bawling:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Hur f*n får man lös nitarna?

Ski-Doo/Lynx använder ju nå sinnessjuka nitar, likt gamla, hederliga nitar som värmts dit.
Har inte provat själv, men att slipa av baksidan på dem och värma för att sedan dorna ut dem kanske fungerar?
De är ju som svällda i hålen...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

Jag har tagit bort ganska många brp nitar... Använd en ganska liten borr och slå sen bort skallen med en kraftig mejsel.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå

vad har du för borr? de finns nå nittborrar som du ska köpa! plus de du gör är jävligt drygt ch tar en jäkla tid!

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36

Köpte en metallborr, den funkar bra första mm sen tar det stop..
Man kanske ska köpa 4st olika storlekar och börja med den minsta och sen gå uppåt?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund

har aldrig borrat på en skoter men skulle tänka mig att de e stålnit kanske rätta mig om jag har fel!?
om de e stål nit så kan du använda en borr som e lika stor som nitskallen ca:8-10 mm borra bort skallen bara sen kan du ta bort buken eller vad du ska ta bort sen får du slå ut själva niten med ett litet dorn och hammare.
lycka till

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik

har aldrig borrat på en skoter men skulle tänka mig att de e stålnit kanske rätta mig om jag har fel!?
om de e stål nit så kan du använda en borr som e lika stor som nitskallen
Ja, tror det är rostfria till och med

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare

tjena . du ska köpa Cobolt borrar dom är sten*****hårda å kan inte mätas med vanliga biltema borrar.

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden

Ski-Doo/Lynx använder ju nå sinnessjuka nitar, likt gamla, hederliga nitar som värmts dit.
Har inte provat själv, men att slipa av baksidan på dem och värma för att sedan dorna ut dem kanske fungerar?
De är ju som svällda i hålen...
Så gjorde jag. (rondell på baksidan å don) funkade kanon.

Även som KimAlexander sa Cobolt borrar, funkar prima dom med.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie

Coromant borr! De är stålnitar i chassit å för att de ska gå ta bort dom utan att behöva borra tills du blir gråhårig så bör du nog använda en coromant borr.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.286
1.111
113
Stora Blåsjön

Vinkelslip på baksidan, banka med don och hammare. Använd också ett motstycke på den andra sidan så du inte bucklar chassit, tex en slägga och hylsa.
Går betydligt smidigare om man är två. En som bankar och en som håller emot.

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare

eller så köper du en cobolt borr( coromant) , du spar både tid å risk för buckligt chassie,

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall

Tog en stor spårmejsel jag och slog bort nitarna istället för att borra och *****s.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund

Vinkelslip, skruvmejsel och hammare. Akta fingrarna, för mig tog det stopp mott något vitt och hårt inuti långfingret när jag kapade bort kylaren.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset

Jag har tagit bort ganska många brp nitar... Använd en ganska liten borr och slå sen bort skallen med en kraftig mejsel.
Nackdelen är att man kan skada den underliggande plåten.
Gör istället så att du tar ut borren ur skruvmaskinen och sätter den övre ändan ner i hålet i niten och bänd bort skallen medelst borren. Snabbare och effektivare.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
hm borr är onödigt,
en hss borr med rätt spetsvinkel och varvtal fungerar utmärkt, gå ner 10m/min jämfört med stål,
att köpa en belagd borr med fel spets håller mycket sämre än en obelagd med rätt spets.