Nordda:
Att vara utanför Euro innebär tex,
1. Att vi ständigt får leva med högre räntor, vilket skadar både företag och privatpersoner.
2. Vi blir mer utsatta för svängningar i världsekonomin, vilket direkt slår mot växelkursen. Det ser vi tydligt idag.
3. Lönebildning och statsfinanserna kan fungera hur oansvarigt som helst, eftersom "valutan ändå justeras automatiskt".
4. Man har svårare att jämföra priser med övriga Europa, vilket försämrar konkurrensen.
5. Företag och privatpersoner slipper avgifterna för att växla pengar. Ingen här tror väl att pengaväxling är gratis hoppas jag?
Listan kan göras lång. Några av de få positiva effekterna av att stå utanför är att en dålig lönebildning och misskötta statsfinanser inte omedelbart slår ut i arbetslöshet, utan valutan justerar sig själv istället. På sikt är båda dessa sakerna skadliga iaf så någon större hjälp är det inte.
Jag kan inte fatta varför Svenskarna alls fick folkomrösta om Euron. Saken är alldeles för komplicerad för att vanligt folk ska orka sätta sig in i det hela ordentligt. Istället riskerar chimpansargument som "***** EU! De tar bara våra pengar och styr över oss" att komma fram och bestämma valutgången. Ja, jag har själv träffat ett gäng som kört med detta.