Hur gör man?? Spänna kedjan.

cgb

Medlem
23 dec 2010
8
0
1
Har en gammal Indy 650 SKS-89.
Nu var grabbarna uppe och åkte förra helgen och kommer hem och säger att den "skrammlar / rappar" vid fullgas.
Jag misstänker att kedjan bör spännas, men!!
Jag hittar ingen sprängskiss / anvisning hur man gör det på just den här skotern.
Måste jag ta isär hela kopplingshuset eller kan man göra det utan att plocka isär alltför mycket??
tacksam för hjälp / C-G

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Jag vet inte exakt hur de är på din. Men på dom flesta så sitter det en skruv ovanpå kedjehuset som du skruvar på för att spänna. Så leta efter en sån, för jag kan inte tänka mig att man ska behöva öppna upp kedjehuset för att spänna kedjan.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Normalt så sitter det en bult med låsmutter, lossa låsmuttern och dra in bulten med fingerkraft. Sen släpper du den ett varv å spänner muttern igen.
Vore kanske inte dumt att byta olja heller. Kör oljan varm å tappa ur den genom bottenpluggen, skvimpa i ny sedan enligt mätstickan.
Är den mycket skitig med mycket spån (vilket jag antar om kedjan är dåligt spänd) så gör samma procedur ett par tre gånger för att få ur så mycket skit som möjligt.

bison

Medlem
9 dec 2010
22
0
1
Malmberget
Jag har en indy 700 sks på den ska man dra in skruven för hand tills det tar stopp, och sen släppa ett kvarts varv och dra sen fast låsmuttern...enligt boken..

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Jag har en indy 700 sks på den ska man dra in skruven för hand tills det tar stopp, och sen släppa ett kvarts varv och dra sen fast låsmuttern...enligt boken..
japp de e så man skall göra,ett varv är för mkt.

En annan sak,"Rappar" den när dom drar på mkt från stilla start så kan det även vara mattan som måste spännas,eller slitna drivhjul,lyft upp skotern och kolla,den skall hänga 2-3cm och trycker du ner den för hand så kan det bli lite till typ 5 men inte mkt mer,om det sitter nonslip hjul på den så kan den va slappare