Hur kör man in en skoter motor på bästa sätt ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Tänkte köpa en skidoo mxz-x 600 e-tec-09 ! och vill köra in motorn på bästa sätt :) för att få ut max livslängd och power ! men hur gör man det på bästa sätt ? Jag har aldrig haft en fabriks ny maskin förrut :)

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Bara att köra som vanligt. Fast inga längre fullgas repor. Gör detta under dom 30 först milen så har du kört in på bästa sätt. Tillsätt även 2% olja i första tanken så får du ordentlig smörjning i början. Ett tips vid första rundan är att köra motorn genomvarm. 10-20min sen stänger du av den och låter den bli kall. Detta för att härda kolvar och ringar. Sen va noga med första service.

M.Nilsson

Medlem
11 jan 2006
24
0
1
V-by
Bara att köra som vanligt. Fast inga längre fullgas repor. Gör detta under dom 30 först milen så har du kört in på bästa sätt. Tillsätt även 2% olja i första tanken så får du ordentlig smörjning i början. Ett tips vid första rundan är att köra motorn genomvarm. 10-20min sen stänger du av den och låter den bli kall. Detta för att härda kolvar och ringar. Sen va noga med första service.
Handlarn brukar ju hälla ned olja i tanken.....annars säger dom till.
Men jag har för mig att E-tec inte ska ha nån olja i tanken......den doserar det själv......under inkörningperioden(den har ju elektronisk oljepump)

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
34
Gävle
twister, jag vill inte på något sätt säga att något av ovanstående är fel, men hade jag varit dig så hade ja pratat med handlarn du köper skotern av, det finns ju trotts allt ganska många "hobbyexperter" på sånna här forum.

Dumt att riskera nå med en så fin skoter tycker jag.