Hur kan kolven se ut såhär?

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Som topic! Va ute å körde ikväll och den börja små rassla sen gick den bara på en ett tag, sedan på 2 igen men den rassla fortfarande när man gasa på! Så jag smög mig hem och rev motorn! Hittade denna på höger sida!

Vill veta varför det blev såhär innan jag stoppar i nya kolvar! :)

Men vad har hänt då kolven ser ut såhär, mörk i mitten och ljus på kanterna och alldeles som ett slip papper på kanterna där den ska va slät?

Ski-doo rev 440 x btw!

Kör på 25 lågfart, nålen ett snäpp längre ner än mitten och huvud 320 just nu! Har vart gyllenbruna stift när jag kollat! Stiften va ganska fina nu med.

Har då kört snart 100 mil utan några tecken på fel! :)

Den trasiga kolven! -->






SEN DEN RIKTIGA KOLVEN BREVID FÖR ATT JÄMFÖRA!!! -->





/ Mvh En Jesper i panik!
 
Last edited:

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
En kolv blir att se ut så när den spikar. Det beror antingen på att du har tändningen "för högt" för hög komp eller lågt oktan,, Men eftersom du kör på W-Power e de sistnämnda svårt att tro :p
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
En kolv blir att se ut så när den spikar. Det beror antingen på att du har tändningen "för högt" för hög komp eller lågt oktan,, Men eftersom du kör på W-Power e de sistnämnda svårt att tro :p
Men det syns inget i förbränninsgs rummet :p Hur fint som hellst! Är inte som spikat på kolven utan ser mer ut som om man haft på nåt som löser upp metall ^^
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Måste gå snålt på den gasaren (skit) Rengör gasaren leta efter tjuvluft med startgas överallt. Ser ut att vara överlag snål i bestyck,,,,kolla noga alla gasregister igen när du monterat nya kolvar.

Ingen vidare bra olja du kör heller ser jag!! Byt till Aspen helsyntet så blir det inga brunbeläggningar.........
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Måste gå snålt på den gasaren (skit) Rengör gasaren leta efter tjuvluft med startgas överallt. Ser ut att vara överlag snål i bestyck,,,,kolla noga alla gasregister igen när du monterat nya kolvar.

Ingen vidare bra olja du kör heller ser jag!! Byt till Aspen helsyntet så blir det inga brunbeläggningar.........
Ja lär ha vart nåt sånt :p Men ja kör på brp's värsta olja så det kan inte va det! Men den va körd på skitolja å 95 oktan innan jag fick den så kan kanske ligga kvar sen det? Somsagt kör ja på brp's helsyntet race olja å v-power :p
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ser ut att gått snålt på den fina oxå, inga spår av kolvsköljning från portarna, eller vad säger du om de BoostIII?
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
ser ut att gått snålt på den fina oxå, inga spår av kolvsköljning från portarna, eller vad säger du om de BoostIII?
Fin å fin kan ju diskuteras men bättre iaf :p Men jag tror ja hitta felet, högra insuget såg ut som packningen gått där, va olja ut på ett ställe :/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
ser ut att gått snålt på den fina oxå, inga spår av kolvsköljning från portarna, eller vad säger du om de BoostIII?

Jag skulle satt i bet större munstycken nu under inkörningen av nya kolvar och kört in kolvarna på mineraloja minst 30 mil och för fet bestyckning medvetet! Köp avgastempmätare så blir det enklare att bestycka,,duger med en billig enkelgivare typ koso moppe mät 1000kr

Ang brp olja så kan det just vara det problemet (brunbelägg). Jag har inte kört den själv så jag ska väl inte uttala mig igentligen ). Men överlag (många oljer),,,,, ju värre olja man kör typ helcyntet dyraste värsta/racing sorten dessto mer brunränder blir det/beläggnimngar på detta sättet så fort man inte kör som en dåre hela tiden (måste köras tävlingsliknande) annars får man oförbrända gushlan belägg överallt.

Jag kan bara säga att jag kör enkelring på alla 2 taktare oavsett skoter /mc och med Aspen helcyntet eller statoli delcyntet får man inte blowby brunmärken eller ens sot på avgasportar.

Nu i år kör vi triboron som test och då får man inte ens sot så man ser förbränningen på kolvtopp eller tänstift ens ,,,,,, Allt ser ut som nymonterat hela tiden :eek: Hurvida triboron är bra eller anus törs jag inte utala mig om än.