Hur kopplar jag bort t.o.r.s funktionen ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hej !

Jag har problem med att t.o.r.s funktionen på min nytro aktiveras lite då och då vilket är grymt störigt :mad2:
Jag har spännt gasvajern enligt instruktionsboken.
Man ska kunna koppla förbi denna funktion på nå vis men hur gör jag ?

Och hur kopplar man in en nödstopslina ?

Kan man ge fullgas nån sek i taget efter att ha kört slut på 40l soppa ?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Du gör en T-slinga på kabeln till nödstoppen på styret. Alt. som jag gjorde, klippte bort den på styret och satt nödstoppslinan på dom kablarna.
Rullar Nytron så går nödstoppen troligast av i nedtryckt läge och skotern går inte att starta sen.

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Börja med att felsöka varför den aktiveras. Den funkar så som att den mäter positionen på spjällen mot mikrobrytare vid gasen på styret. På min nytro så ställde en styrhöjare till det så jag fick dra om gasvajern en aning för att få bort det. Felet inträffa när jag svängde åt ena hållet.

nobba

Medlem
17 sept 2012
34
0
1
Umeå
Du gör en T-slinga på kabeln till nödstoppen på styret. Alt. som jag gjorde, klippte bort den på styret och satt nödstoppslinan på dom kablarna.
Rullar Nytron så går nödstoppen troligast av i nedtryckt läge och skotern går inte att starta sen.
Tjena, ursäkta att jag lånar tråden.
Jag har en Exciter -91 som TORS är bortkopplat på. Har dock problem med att nödstopp inte fungerar varken från knapp eller lina. Det ser ut att vara gjort någon sorts hemmajobb liknande det du beskriver eftersom TORS från gashandtaget går ihop med nödstoppkablarna.
Har du någon aning om vad som kan vara problemet?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Nej nej. Det jag gjort har inget med torsen att göra!
Vid överladd börjar torsen strula i 7,2 av 10 fall. Resten har med styrhöjare/feldragen wire att göra.

Att Excitern strular har nog med dålig jord att göra, då äldre Yamaha "dödar" med just jord.

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Har också läst att det har varit strul för dom med turbo men låter inte rimligt att det ska vara en påverkande faktor just för hur funktionen är uppbyggd. Möljigt att det är något som störs när man petar in mcx motorstyrning kanske

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Hittade en instruktion från MPI, på engelska men jag hoppas att det går bra.

Cause – The TORS (Throttle Over-Ride System) may be activating. This can appear as code 84 on the
OEM dash. The throttle blades not closing fast enough cause this. This is common on all boosted sleds.
An improper Altitude Compensation setting in your GEMS control module can also cause these symptoms.
Corrective action – MPI is currently investigating the problem. We are searching for an electronic
measure to correct this issue. A stronger throttle return springs will help the issue. MPI DOES NOT
recommend this because of safety concerns, but it is possible to verify that the TORS is causing the
problem by TEMPORALLY bypassing the system. Again, MPI states that there is a potential for bodily
harm to damage to the snowmobile and recommends against this.
To test the TORS: unplug the single wire with a black connector and the single wire with a white connector.
Connect the black plug to the white plug located under the rubber cover at the end of the grey convoluted
handle bar wiring looms. The black to white connection should be make with the wires coming from the main
wiring harness, not the wires from the handle bars.

nobba

Medlem
17 sept 2012
34
0
1
Umeå
Nej nej. Det jag gjort har inget med torsen att göra!
Vid överladd börjar torsen strula i 7,2 av 10 fall. Resten har med styrhöjare/feldragen wire att göra.

Att Excitern strular har nog med dålig jord att göra, då äldre Yamaha "dödar" med just jord.
Vet någon hur jag kollar jordningen på Excitern? Är det CDI-boxen som sköter det?

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Prata med din Åf. En helt ny skoter ska inte hålla på så.Åf får ju givetvis åtgärda problemet