hur korta kedja?

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
hej, ny på forumet:)

har en liten fråga.
hur kortar man kedjan? har drevat ner min edge 600 -02 2 kugg
på lilla drevet. men drar jag spännaren i botten är kedjan andå inte tillräckligt sträckt...
alternativet är ju att köpa en ny eller korta, men eftersom ekonomin är begränsad så vill jag försöka korta den.
om jag slipar ner stiften för att lossa länkarna vad ska jag då stoppa dit för stift när jag sätter ihop den? hur har ni gjort? vad jag har läst mig till så finns det ju inte kedjelås till skotrar.
mvh/mattiasrapp

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag bankade ut ett "stift" tog bort dem länkarna som behövdes tas bort sen dit med ett av stiften igen! Använde ett drivdorn för att banka ut dem..

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
jag har slipat ner "skallen" på stiftet innan jag bankat ur dem dom gånger jag gjort liknande operationer. men det gäller iofs hojar och man har ju haft kedjelås till hands...
tar och prövar din metod imorrn.
tack för svar förresten:)
mvh/mattiasrapp

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag har slipat ner "skallen" på stiftet innan jag bankat ur dem dom gånger jag gjort liknande operationer. men det gäller iofs hojar och man har ju haft kedjelås till hands...
tar och prövar din metod imorrn.
tack för svar förresten:)
mvh/mattiasrapp
Det är inte hela skallen som ska slipas bort, utan enbart den nedtrubbade delen.

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
hmm märkte först nu att kedjan måste bytas. verkar som den skurit.... den kändes iaf väldigt stel och konstig gentemot en annan kedja jag hade liggandes.
kommer ihåg att ägaren innan (kompis till mig) råkade köra en kort bit utan olja i kedjehuset pga att stickan hoppat ur.
men prövade ändå att korta en länk bara för att pröva på, va riktigt enkelt:)
finns annons på blocket på kedjor till arctic cat, silent chain heter den. den är 13 plattor bred så då borde den väl passa. nån som vet?
kostar bara 750kr dessutom, orig. polariskedja hos åf kostar ca1500kr....
mvh/mattiasrapp

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
kedjan passade nästan.... blev för kort när jag köpte en länk kortare och han hade ingen längre hemma. fick dreva ner en kugg till så blev det bra:)
nerdrevad 3kugg nu, blev fruktansvärt rapp!
kedjan kostade ju bara halva priset jämfört hos åf, kan kanske va ett tips till
er andra som vill byta kedja.
köpte den på Bengans i östersund.
mvh/mattiasrapp

buffy82

Aktiv medlem
2 feb 2009
58
0
1
österbybruk
hur många länkar fick du kapa från orginal 74 länkar..
jag har en edge x 600 01a och köpte en 72 länks kedja och 21 drev på lilla (23 oeginal), 39 orginal på stora.. men kedjan e för kort... räcker det om ja köper ett 20 drev till lilla eller måste ja gå ner till 19 för att de ska gå med nya kedjan?