Hur många ah behövs?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Är det nån som kan räkna ut hur många ah ett batteri skulle behöva ha om det skall dria en eldriven rush med en el motor på samma effekt som bensinversionen ?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, 136 hk är 100kW.
100kW är 250A om du har 400V-elsystem

För att driva skotern en timme behöver du alltså ett 400V-batteri med 250Ah kapacitet...


Detta helt teoretiskt och inte inbegripet de rätt kraftiga förluster som går bort i värme osv.


Med kraftig reservation för att jag glömt den högstadiefysik jag tillgodogjorde mig 1983-84.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
men ett batteri blir ju också slött av kyla, vem har inte märkt att elstarten i skotern eller bilen också har en tendens att inte fungera när temperaturen faller?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jadå, men det är fort avhjälpt med batterivärmare när vi pratar om så stora batterier...

Vill man spara batteriet när det är kallt kan man dra runt motorn några gånger med dragstarten, bara så att oljefilmen i cylindrarna lossnar lite. Då blir det betydligt enklare för elstarten...
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Man skulle ju kunna ha en batterivärmare som man kopplar in när man parkerar skotern så blir inte batterierna nerkylda
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
865
113
Kramfors
Bästa och lättaste batterier man bör bygga av är a123. Dom tål kyla bra också men man kan värma på dom för extra bra pullver. Dom klarar även att laddas upp på 5 min om man bara har en så kraftig laddare. Många hojar och bilar byggs med dessa batterier i dag och jag har kört dom i hobbyflyg i flera år. Dom klarar över 1000 laddningar innan dom mattas också!!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Batterier klarar kyla i sig, men skall du ta ut kapacitet så behöver de ha en någotsånär normal temperatur. Nu pratar vi vanliga blyackumulatorer.

På den tid som kallades "förr i tiden", dvs när pojkar blev män och gjorde lumpen, fick man bland mycket annat också lära sig att hantera fordon i kyla. Däri ingick knep som att tömma ur motoroljan i en dunk och ställa inne i tältet över natten och sedan spilla i den hyfsat tempererade oljan innan start, att koppla den fotogendrivna motorvärmaren via slangkopplingar till lastbilsmotorn (eller göra upp en eld i en grop under) och sist men inte minst slå på batterivärmaren ett par minuter innan startförsök.

Batterivärmaren bestod av en platta med värmeslingor i, placerad under batteriet. När det var -44 grader var batterikapaciteten så låg, att startförsök riskerade att förstöra batteriet. Därför började man med att slå på batterivärmaren (som drevs av samma batteri). Efter ett par minuter hade batteriet tinat upp så pass att kapaciteten var mångdubbelt större och då var det betydligt större chans att få igång fordonet. Jag har själv testat kallstart i -44 grader, och bensin-v6an i BV spann igång så fint, så fint. Scaniorna fick man köra fotogenbrännarna (motorvärmare) på, men igång gick de.

På en snöskoter med elstart kan det vara klokt att ta in batteriet i stugvärmen över natten, då har man i princip maximal effekt när man kommer ut på morgonen. Särskilt med fyrtaktare är det en bra idé, då motoroljan blir rätt seg vid låga temperaturer, även om det är en 0W-30.

En helt batteridriven snöskoter är nog dessvärre inte realistisk, då kyla på det hela taget är en dålig förutsättning för god batterikapacitet.