Batterier klarar kyla i sig, men skall du ta ut kapacitet så behöver de ha en någotsånär normal temperatur. Nu pratar vi vanliga blyackumulatorer.
På den tid som kallades "förr i tiden", dvs när pojkar blev män och gjorde lumpen, fick man bland mycket annat också lära sig att hantera fordon i kyla. Däri ingick knep som att tömma ur motoroljan i en dunk och ställa inne i tältet över natten och sedan spilla i den hyfsat tempererade oljan innan start, att koppla den fotogendrivna motorvärmaren via slangkopplingar till lastbilsmotorn (eller göra upp en eld i en grop under) och sist men inte minst slå på batterivärmaren ett par minuter innan startförsök.
Batterivärmaren bestod av en platta med värmeslingor i, placerad under batteriet. När det var -44 grader var batterikapaciteten så låg, att startförsök riskerade att förstöra batteriet. Därför började man med att slå på batterivärmaren (som drevs av samma batteri). Efter ett par minuter hade batteriet tinat upp så pass att kapaciteten var mångdubbelt större och då var det betydligt större chans att få igång fordonet. Jag har själv testat kallstart i -44 grader, och bensin-v6an i BV spann igång så fint, så fint. Scaniorna fick man köra fotogenbrännarna (motorvärmare) på, men igång gick de.
På en snöskoter med elstart kan det vara klokt att ta in batteriet i stugvärmen över natten, då har man i princip maximal effekt när man kommer ut på morgonen. Särskilt med fyrtaktare är det en bra idé, då motoroljan blir rätt seg vid låga temperaturer, även om det är en 0W-30.
En helt batteridriven snöskoter är nog dessvärre inte realistisk, då kyla på det hela taget är en dålig förutsättning för god batterikapacitet.