hur många relän tycker ni?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Kopplar extraljus på bilen. är 3 st extraljus men 100w i varje.
klarar man sig med ett dubbelrelä eller ska jag ha ett relä till varje ljus?
tacksam för svar.
/Nisse
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag har kört tre stycken på ett relä och det fungerade bra,vad jag kommer ihåg i alla fall.

Men på nuvarande bil har jag kört 3 x 100w på ett dubbelrelä i flera år och samma kablar och relä sitter kvar nu också då jag kör 3 x 55w xenon.
Så ett dubbel funkar perfekt!
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Ohms lag säger ju 30A x 12V = 360W. Men känns som att koppla allting på ett relä så ber man lite om att det ska bränna fast tillslut.

Jag kör 100w xenon i 3 extraljus och jag kör 2 relän (30A) utan problem. Innan jag blev mörkrädd och körde med halogen 3x100w körde jag oxå med 2 relän alt dubbelrelä utan några bekymmer.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ska du köra 3x100w måste du ha minst två reläer, 3x55w funkar på ett relä. Men tre stycken reläer behövs inte :)
 
Last edited:

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Ohms lag säger ju 30A x 12V = 360W. Men känns som att koppla allting på ett relä så ber man lite om att det ska bränna fast tillslut.

Jag kör 100w xenon i 3 extraljus och jag kör 2 relän (30A) utan problem. Innan jag blev mörkrädd och körde med halogen 3x100w körde jag oxå med 2 relän alt dubbelrelä utan några bekymmer.



hände mig i afton. trodde det va för liten säkrin på det jag hade så jag satte dit en 25a säkring.
slutade med att säkringskållaren smälte... så det kommer att bli ett dubbelrelä nu i morron.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ohms lag säger ju 30A x 12V = 360W. Men känns som att koppla allting på ett relä så ber man lite om att det ska bränna fast tillslut.

Jag kör 100w xenon i 3 extraljus och jag kör 2 relän (30A) utan problem. Innan jag blev mörkrädd och körde med halogen 3x100w körde jag oxå med 2 relän alt dubbelrelä utan några bekymmer.
OT:

Är inte 100, men är ganska säker på att ohms lag inte har något att göra med det där. Ohms lag räknar bara ström. spänning och resistans.

Men i övrigt så har jag väll inget att säga om formeln, då den i sig är korrekt=)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Kabeldimensionerna är inte att förglömma. I en normalinstallation på en bil blir det oftast egentligen för långt för att ha 2,5 kvadrats kablar när man har 100W lampor. Så se då i alla fall till att ha en 2,5 kvadrats kabel per lampa HELA vägen, och då menas även på minussidan av lampan. Ingen idé att ha stora lampor om man ändå ska strypa dom med för lite ström.

Sen sätter jag i regel alltid ett relä per lampa, nästan ingen extrajobb alls när ändå alla lampor ska ha en egen kabel.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Håller med JAAG till hundra om kablarna, monterade själv tvåledad kabel både till och från relä och såklart på minussidan också. Inbillar mig att det vart stor skillnad än när jag kört 100w halogen tidigare.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ska du köra 3x100w måste du ha minst två reläer, 3x55w funkar på ett relä. Men tre stycken reläer behövs inte :)
Jag är lat och snål. Det innebär att jag körde med ett relä på 3*100w på den tiden. Funkade alldeles utmärkt.
Min elektrikerkompis sa: Ta förbrukningen i W delat med volten (12) så får du amperern.
300w/12 = 25 ampere.

Men jag håller med övriga om att grova kablar är en bra ide.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
OT:

Är inte 100, men är ganska säker på att ohms lag inte har något att göra med det där. Ohms lag räknar bara ström. spänning och resistans.

Men i övrigt så har jag väll inget att säga om formeln, då den i sig är korrekt=)
Jo du kan räkna effekt oxå ( P=U*I )

Sen håller jag med om kabeltjockleken ju lägre spänning man har desto lättare är det att det blir spänningsfall. Och eftersom en bil ligger mellan 11,8 - 14,4 (om jag minns rätt) så är det bättre att överdriva än tvärtom.

Kan även vara smart att försöka hålla kablarna relä -> lyse lika långa. Även dom som går till jord. Meeen egentligen är det lite överkurs om man inte snålar på kabelarean ;).
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jag är lat och snål. Det innebär att jag körde med ett relä på 3*100w på den tiden. Funkade alldeles utmärkt.
Min elektrikerkompis sa: Ta förbrukningen i W delat med volten (12) så får du amperern.
300w/12 = 25 ampere.

Men jag håller med övriga om att grova kablar är en bra ide.
Körde på ett relä tidigare också då jag inte hitta fler i garaget, funkade fint första året men gissa om man blev brydd andra vintern då extraljusen hängde i nån sekund extra efter man bländat av ;)

I endel bilar (saab bla) sitter de reläer med aluminiumhus som klarar 50A om jag inte minns fel :) helt perfekt till extraljusmontage.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Ingen blir glad av att försöka tränga fast miljoners kablar under samma relä. Ett relä per lampa är grundregeln, har man något annat betyder att man är lat, okunnig eller oseriös =)