Svårt att ge ett klart och entydigt svar, dessutom är det ett känsligt ämne med många "tyckanden" baserat på fördomar och allmän okunskap/ovilja att ha respekt för andra runtomkring såväl som den enskilde snöskoterföraren.
Det som står i regbeviset gäller för den individuella maskinen
Nya snöskotrar har hårdare krav än äldre, de flesta nya är utrustade med SSCC-certifierad ljuddämpare vilket medför att avvikelse från dess mätvärden kan medföra krav på ombesiktning.
Bifogar ett utdrag ur "Planera för snöskoter" nedan , mer finns att läsa på sidan 27 via länken
http://www.snoskoterradet.se/download/Planera_for_snoskoter.pdf .
Buller
Bullret torde vara det största problemet med snöskotertrafik i bebyggelsenära områden och i turismens kärnområden, bl a beroende på att snöskotern bullrar relativt mycket jämfört med till exempel personbilar. Idag gäller att terrängfordon ska vara så ljuddämpade att de avger en bullernivå som inte överstiger 85 dBA, mätt på ettfastställt avstånd (7,5 m) från snöskotern. Staten har satt som mål att buller från snöskotrar ska minska med cirka 5 dB (till 73 dB vid ca 15
meter). Detta ska ske genom att skapa EU-gemensamma regler, vilka helst bör harmoniseras med de metoder som finns i USA och Kanada. Det är för tidigt att säga om de nya kraven som Sverige har föreslagit kommer att antas eller ej, men om de antas kommer ljudnivån från
nya snöskotrar sannolikt att minska i steg från och med 2017. Den långa tiden behövs dels för att beslutprocesserna i EU tar tid och dels för att tillverkarna behöver tid för att anpassa snöskotrarna till de nya reglerna.
Det bör noteras att ombyggnad av snöskotrar med trimpipor, slutburkar mm är ej tillåtet.