Det blir ett ganska stort och kraftigt husvagnschassi om det ska klara 4 skotrar utan att det blir överlast. Och frågan är vad en sådan vagn får för vägegenskaper när den är lätt lastad, risken är att den mest bara studsar omkring och sällan har båda hjulen i kontakt med vägen.
Om ni tänker bygga på gummifjädrade axlar, så räkna med kostnaden för att renovera dem (byta fjädringselementen) också. En sådan axel som ständigt har stått med maxlast på sig i 20-30 år, som det ju blir med en husvagn, brukar inte ha mycket fjädringsväg kvar. Torsionsaxlar med stötdämpare klarar sig bättre men där kan det bli besvär med att renovera länkarmslagren om inte tidigare ägare har varit framme med fettsprutan ofta.
Tänker ni bygga av stål eller aluminium? Om ni använder stål, vilken ytbehandling blir det? Varmgalvat eller målat? Hur gör ni med invändigt rostskydd i hålrum?
Beträffande belysning så kan jag nämna några viktiga saker som folk som bygger släpvagnar ofta glömmer bort:
1) Jorda ALDRIG någonting elektriskt i chassi i vagnen, utan endast via jordpinnen i släpvagnskontakten. Om ni använder lamphållare som har en pol chassijordad (vanligt i t ex Hella skyltlyktor), så kapa jordblecket, montera lamphållaren på isolerande underlag eller något liknande.
2) I den 13-poliga släpvagnskontakten finns två eller tre pinnar för jord som är avsedda för olika ändamål (läs på i ISO-standarden). De ska bara vara hopkopplade i dragbilen och får inte ha förbindelse med varandra eller chassijord i vagnen. Rätt sak på vagnen ska jordas via rätt pinne i kontakten.
3) Om ni förser vagnarna med dimbakljus och det kan vara aktuellt att koppla in dem till 7-polig släpvagnskontakt (t ex via adapter), så sätt en strömbrytare på vagnen för att kunna släcka dimbakljuset. Användningen av den pinnen i kontakten är nämligen inte riktigt standardiserad, på många bilar ligger det ständig matning där för t ex laddning av batteri i husvagn eller matning till elbroms.
5) Kom ihåg att höger och vänster bakljus ska matas var för sig och får ej kopplas ihop med varandra i vagnen. Skyltlyktor mm fördelas så att de blir samma belastning på båda ledarna.