Hur mycket skulle ni kunna betala för ett släp som tar 4 skotrar?

SAsläp

Ny medlem
27 aug 2015
4
0
1
Tjena. vi tänkte göra en liten marknadsundersökning om hur mycket folk skulle kunna betala för vårt släp.
Tanken är att grunden ska vara ett husvagnsunderrede, att det ska vara ca 480x220 stort. Släpet ska inte väga mycket, ca 400kg om det ska vara en boggie vagn. Det ska vara praktiskt med uppvikbara bindningskrokar i mitten b.la.
Så, hur mycket tror ni att man skulle kunna sälja det för? MVH
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Beror på "utrustning" är det Led-belysning, nya sortens släpkontakt, extra belysning, ramp, om ramp finns är den infällbar under lastdäck, vind/smuts-skydd, kåpa? Otroligt mycket beror på hur väl genomtänkt vagnen är. Besiktigad vagn med plats för 4st långa har väl pris från 15000kr skulle jag tro, kan ju variera extremt dock :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag kan betala 62900 kr för ett släp i den storleken.
http://www.blocket.se/kalmar/KAMPANJ_Tippvagn_ADAM_5200x2100_mm__3500_kg_58679391.htm?ca=1_1&w=3

Finns inte ens på kartan att jag köper en tattarvagn ihopsvetsad av en gammal husvagn i ett garage. Det är nämligen så enkelt att jag hellre har dyra prylar som fungerar än billiga som inte gör det. Och om du nu ska köpa en släpvagn så köper jag direkt en stor, välbyggd, fin vagn med hög lastvikt än en billig, liten och halvracklig vagn som man inte får lasta nåt på.

En lg-alutrailer, 4p, 3s osv kostar pengar men de kostar pengar av en anledning. Det är nämligen priset man får betala för att få beprövade saker som fungerar på riktigt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det blir ett ganska stort och kraftigt husvagnschassi om det ska klara 4 skotrar utan att det blir överlast. Och frågan är vad en sådan vagn får för vägegenskaper när den är lätt lastad, risken är att den mest bara studsar omkring och sällan har båda hjulen i kontakt med vägen.

Om ni tänker bygga på gummifjädrade axlar, så räkna med kostnaden för att renovera dem (byta fjädringselementen) också. En sådan axel som ständigt har stått med maxlast på sig i 20-30 år, som det ju blir med en husvagn, brukar inte ha mycket fjädringsväg kvar. Torsionsaxlar med stötdämpare klarar sig bättre men där kan det bli besvär med att renovera länkarmslagren om inte tidigare ägare har varit framme med fettsprutan ofta.

Tänker ni bygga av stål eller aluminium? Om ni använder stål, vilken ytbehandling blir det? Varmgalvat eller målat? Hur gör ni med invändigt rostskydd i hålrum?

Beträffande belysning så kan jag nämna några viktiga saker som folk som bygger släpvagnar ofta glömmer bort:
1) Jorda ALDRIG någonting elektriskt i chassi i vagnen, utan endast via jordpinnen i släpvagnskontakten. Om ni använder lamphållare som har en pol chassijordad (vanligt i t ex Hella skyltlyktor), så kapa jordblecket, montera lamphållaren på isolerande underlag eller något liknande.
2) I den 13-poliga släpvagnskontakten finns två eller tre pinnar för jord som är avsedda för olika ändamål (läs på i ISO-standarden). De ska bara vara hopkopplade i dragbilen och får inte ha förbindelse med varandra eller chassijord i vagnen. Rätt sak på vagnen ska jordas via rätt pinne i kontakten.
3) Om ni förser vagnarna med dimbakljus och det kan vara aktuellt att koppla in dem till 7-polig släpvagnskontakt (t ex via adapter), så sätt en strömbrytare på vagnen för att kunna släcka dimbakljuset. Användningen av den pinnen i kontakten är nämligen inte riktigt standardiserad, på många bilar ligger det ständig matning där för t ex laddning av batteri i husvagn eller matning till elbroms.
5) Kom ihåg att höger och vänster bakljus ska matas var för sig och får ej kopplas ihop med varandra i vagnen. Skyltlyktor mm fördelas så att de blir samma belastning på båda ledarna.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Heter det inte EU-migrantvagn numera?
Den där dubbelmeningen var inte menad.

Hursomhelst står jag fast vid vad jag sa. Dyra bra grejer är ofta värda merpriset mot billiga dåliga.

torbjörn, som förövrigt håller en sanslöst hög nivå på sina inlägg, förklarade på ett alldeles utmärkt sätt varför bra grejer kostar.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Samtidigt finns det inget egenvärde i att köpa en stor släpvagn om man egentligen inte har behovet av det.

Har du en stor släpvagn ser du ut ungefär såhär:


Har du bara behov av en stor släpvagn en gång om året så borde du räkna på att hyra/låna släp eller vad det skulle kosta att köra flera gånger för att få med sig alla skotrar.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
En släpvagn kan i mina ögon bara bli för liten, inte för stor.

En ordentlig vagn i den kalibern kommer kosta runt 100 lappen, +- 20k med eller utan kåpa.
Kvalitet kommer att kosta, och det måste även få göra det. Lätt värt det i min bok.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16


Som sagt tidigare, en släpvagn kan aldrig bli för stor, bara för liten. Så enligt mig helt klart värt investera i en riktig vagn och då får det kosta lite.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
En hembyggd släpvagn byggd på ett husvagnschassie har inte så bra andrahandsvärde. Så tyvärr, jag skulle inte köpa ett sådant släp. Skulle inte köpa ett sådant släp om jag inte kände den som byggt det.