Hur smörjer man balansaxeln?

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Någon som vet hur man sätter in smörjning till balansaxeln till en trippel 900cc? Har hört att dom har en tendens att skära på balans axeln men jag har inte fått några tipps på hur man sätter in smörjning på den.. Ska klyva motorn i morgon så tipps eller någon som gjort det förrut vore tacksamt! Motorn kommer från en thundercat 900mc ( sitter nu i en zrt 600 chassi). Micke

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det finns flera olika sätt att göra detta på dessa motorer....

Ett utav dessa sätt är att man borrar hål i blocket vid lagerlägena för balansaxeln och att man på utsidan av blocket monterar vanliga fettnipplar som man lite då och då får trycka in lite fett i.
Det gäller ju dock att tänka till så att verkligen "kanalen" kommer på ett sådant ställe att fettet verkligen kommer åt att smörja lagren.

.

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Det är alltså öppna lager då otroligt! Är det ett slutet utrymme där balansaxeln ligger? Tänkte att man kanske kunde fylla med olja eller nått? vad vet jag :)

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Tack för tippsen men jag hittade inget jag tyckte var speciellt bra tyvär... När jag skulle klyva motor gick de bra tills jag kom till variatorn... M14x1.25 tror jag de ska vara inte världens vanligaste bullt dock :hmmmm2:. Tänkte försöka få tag på ett inkappslat lager till pumpsidan då detta verkar vara de som gör att dom skär ( kylarvätska i lager = mycket obra:eek:). Tänkte köpa en repsats till pumpen. Någon som vet vad som ingår i en sådan sats och vart man får tag på en? Micke