Hur spänd drivkedja i kedjehuset?

30 dec 2007
22
0
1
sollefteå
Tjena

Har en fundering om hur mkt jag ska spänna drivkedjan i kedjehuset på min Polaris rmk 700 -00

Det sitter en spännskruv nere på huset och hur vet man när den är lagomt sträckt egentligen:hmmmm2:??? Någon som har ett bra svar?
 
R

Robin

Så pass mkt du kan spänna med handen därefter lossa ett kvartsvarv och skruvar fast låsmuttern.

Och för att nämna så det inte låter allt för generaliserat så sitter det ingen sprint i Polaris kedjehus, istället är det en låsmutter som håller emot.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.475
384
83
Malå/Adak
På dom gamla kedjehusen med spännrulle, Typ din RMK, så spänner jag allt jag kan med fingrarna och sen låser jag. På dessa verkar man inte kunna överspänna med bara fingrarna även om man ruckar lite fram och tillbaks på sekundärvariatorn för att få bort allt kedjeslack.

På dom nya med glidklack är det lite mer osäkert tycker jag, men det är väl en vanesak, blir inte lika tvärstopp när kedjan är sträckt som med gamla sträckaren, men den ska väl förhoppningsvis hålla bättre istället.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Ska man göra allting rätt så ska man först ta tag i sekundären och vrida den tills skotern rör sig i färdriktningen. Nyp sen fast handbromsen och lås.

Därefter skruvar man in sträckarskruven för hand det man orkar och sen släpper ett 1/4 varv. Dra fast låsmuttern.

Good luck
/Fusionären
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ska man göra allting rätt så ska man först ta tag i sekundären och vrida den tills skotern rör sig i färdriktningen. Nyp sen fast handbromsen och lås.

Därefter skruvar man in sträckarskruven för hand det man orkar och sen släpper ett 1/4 varv. Dra fast låsmuttern.

Good luck
/Fusionären
Bra tips. Ska tänka på det imorgon när jag byter drev.