Hur spänna broms?

E

eMe181

Tjena, min broms tar nada. Har mixtrat lite men aldrig riktigt fattat hur man ska sträcka den... Antar att dom gamla klossarna är helt slut.

Och om dom skulle vara det, hur byter man dom?

Skotern i sig själv är ju en Arctic Cat Cougar 500 1989, med mekanisk broms dvs wire.

Tack på förhand!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Broms med wire är bland det mest värdelösa som finns. Om du har möjlighet, så ska du köpa en komplett hydraulisk broms och montera dit så att du får riktig bromsverkan. Man brukar få en komplett broms med ok, slang och handtag för ca 600:-. Sen måste man antagligen tillverka ett fäste, dom passar ju sällan rakt på.

Kolla tex i min GLS mountain edition-tråd, så får du se hur jag gjorde på den.

E

eMe181

OK, men jag har ett erbjudande av K-Len att köpa, problemet är hur monteringen är...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
+1

Gjorda samma sak på rave 670 jag har, blev verkligen natt och dag på bromsverkan.

Edit: köp den och lös problemet.

E

eMe181

OK, men hur gör man ens, måste man lös med kedjehuset etc?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Montera bort det gamla bromsoket, dit med det nya efter att du sett till att det passar. Du behöver sällan ta bort växelhuset.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Beror ju på hur den gamla bromsen sitter, vilka ev. bulthål som finns i närheten osv. Bild hjälper...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ska förtydliga fördelen med hydraulisk broms lite. Bortsett från att det faktiskt går att få stopp, så förbättrar man köregenskaperna på sätt och vis.

Då man lärt sig använda bromsen rätt, så kan man hålla högre fart på trånga leder och spår. Man håller "fullt" in i kurvan, styr lite samtidigt som man "klickar till" på bromsen snabbt. Detta släpper ut en liten sladd, och sen är det järnet igen... Detta är helt omöjligt att göra med wirebroms.

Ska väl tillägga att det kräver en del träning innan man "sätter" dom trånga snabba kurvorna.

Om du vill få lös dom pengar som behövs, så är det nog inga problem. Bra broms är en ren säkerhetsfråga. Sånt betalar föräldrar för... Om din gas fryser på full gas orkar du aldrig "nypa fast" maskinen med wirebroms. Jag har provat. Slutade med en väldigt trasig fotled för min bästa kompis, då jag klippte hans fot mellan min skida och hans fotholk. Inte kul. Jag hade gett tiotusentals kronor för en fungerande broms i det läget.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Totalt är det 4 skruvar och en wire för att lossa skiten som sitter där.

Och jag har en gammal Afs maskin ståendes, kan bygga om fästet åt dig så behöver du bara skruva åt 4 bultar? En slang och lufta systemet.

E

eMe181

Om du hade kunnat göra det så äre perfa K-len ;) självklart att skruva åt bultar e ju lätt. Det är sånt här med mätning och kapning som jag har problem med... ;)