hur ställa in slidmatningen?

linans

Aktiv medlem
19 jan 2010
50
0
1
Ska sätta på mina nyborrade cylindrar på rotaxen 582.

Hur vet jag att slidskivan hamnar på rätt plats, i vilket läge skall den stå??

Tacksam för svar!

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
jag letar i min racing handbook. återkommerur

kan inte få ut sidorna PDF-filen, sorry

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du har uppgifter som vi andra på forumet kan ha glädje av, så får du gärna dela med dig... :hello:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Man kan ju lägga upp pdf-filer på forumet också, om dom inte är för stora.

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
inställnigen av slidmatningen är ganska likt med att ställa in en kamaxel på en 4taktare! det är markerat på slidskivan och slidaxeln hur skivans kuggar skall ligga i förhällande till alxeln. Så jag uppfattade det ur ski doos egna racing handbok :D

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
jag måste rätta mig själv! det var bra mycket mer komplicerat, du måste sätta en gradskiva på slidaxeln och graderna står i ski-doo boken!

linans

Aktiv medlem
19 jan 2010
50
0
1
Kanon! sitter magneten på vä sida om dragstarten sitter på höger sida?? Rotax 582.

jimmyhedman

Ny medlem
3 dec 2010
4
0
1
FINLAND
Gäller denna inställning för alla rotax motorer? Totalrenoverade min 494 i förra veckan och glömde att märka upp slidskivan :/

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
om kolven är i topp så ska ju slidskivan ligga i underkant på den högra insugningskanalen , precis som det är illustrerat på bilden!

Jag tog en lite skruvmejsel och mätte försiktigt när kolven var i topp och sen satte jag slidskivan som på bilden. En kugg fel blir ju ganska stor skillnad så jag tyckte det var lätt o se hur den ska sitta.

Antar att det låter lite bonnmeck över min metod men skotern gick som en klocka iaf o stiften såg mkt bra ut. Detta var på en 670 motor

Jag hade oxå infrästa streck på insuget såg jag när jag satt dit den :D

Obs! om man har särat på blockhalvorna och ev. flyttat lr haft lös axeln som mässingdrevet sitter på så gäller det ju att kolla att drevet sitter rätt innan man monterar ihop blocket igen!

ps. Graderna på bilden : 140 , 56 är till 583 och 144 , 72 är till 643!

Last edited: