Hur var eran påsk..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Måste bara säga att min var helt ***** underbar.. Vakna upp gick o kolla på termometern kl 8.30.
20'c i solen! :eek: Skynda mig göra i ordning frukost, for o tanka skotern osv.

Var uppe vid avlastning kl 12.00.. Gudomligt varmt o skönt.
Blev o lämna jackan o allt hemma, T-shirt o Skyddsväst var det som gällde hela dagen.
Inte ofta man kan ligga i 100 (oj menade 70 ;)) blåst på en skoter o inte tycka det är kallt :stupid:

Allt funka prima utom att polarens skoter Skar innan vi kom av gårn. Men är väl så om man kör Polaris.

Kom hem vid 5 på kvällen, god påskmiddag för att senare rulla (läs gräva) ut hojjen o ladda batteriet för senare ta sommarens första tur!

Glad Fortsättning! :beer:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tjae, långfredagen började finfint med att man drog av startsnöret på rackelbon, när det var fixat så blev det pimpeltävling på fångsjön, vårat gängs fångst blev hiskeliga 46 gram, 1 liten stackare. efter 2 timmars sovande och grillande, så dog rackelbon 20 meter från land, men det var bara soppafiltret som var igensatt, nytt filter och den gick som en dröm.

Idag har man tillbringat dagen vid middagsbordet hos svärföräldrarna och ätit och haft det bra.

förutom det kassa föret så har det varit en riktigt fin påsk.

God fortsättning!!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Körde bara ida. I torsdags kändes de inte som jag hade nån ork att köra :S Sen i går va jag å jobbade 2 timmar så då blev de inte nån körning (men blev iaf 600kr rikare på dom timmarna ;))

Idag vaknade jag strax efter 10 av att hundvalpen låg brevid mig å skickade mig i ansiktet :) Som vanligt sträckte jag ut handen mot sängbordet å tog dosan till sorundsystemet å tryckte på play. Ur högtalarna började Volbeat - Another Day Anoter Way spela :) Trevligt att vakna upp riktigt till bra musik :)

Gick ner å åt frukost. Just som jag skulle klä på mig å gå ut till skotern så kom jag på att mina stift behövde bytas. Så jag tog nycklarna till 142an å körde till ok för att köpa nåra stift. Väl hemma med 4st nya stift va de bara att slänga i dom i skotern å dra igång den :) Startade som vanligt på 2a draget :) Medans skotern fick köra sitt kallstartsprogram och stå å värma upp gick jag in å klädde på mig.

Just när jag ska fara iväg så kommer farsan ut å undrar om ja inte ska hänga med han å morsan å grilla. Jo, de kunde väl vara trevligt. Så runt 12 for vi iväg bort efter sjön tills vi hitta en bra plats :)

När vi hade suttit där ett par timmar kännde jag att de va dags att fara iväg å leka lite. körde en bit in i skogen efter lederna, reflekterade över att skotern känder väldigt spårkänslig. Kom fram till min 'privata' lekplats :) nåra roliga backar, nåra kanter att droppa ifrån å lite roliga naturliga hopp :)

Lekte ett tag där innan jag körde tillbaka till morsan å farsan. Tog av mig till t-shirt å satt mig å solen med en cola. Satt väl där en timme lr så innan vi tog leden hem ist för sjön då vi ville se hur de gick att köra på lederna. Gick bra så länge man höll sig där de va sladdat å kört förut, lite utanför å skidan skar ner direkt. :)

Otoligt fint väder och roligt före även fast de är klabbsnö :D

fUraX^

Medlem
29 nov 2008
22
0
1
Varberg, Älvdalen, Gällivare.
Glad påsk!
Påskafton är väl inte riktigt slut än. Men nog har man haft en bra påskaftons helg tillsammans med släkt och vänner..
Därför så vill jag samtidigt passa på att önska Er Allesammans en God fortsatt Påskaftons kväll som denna.
På tisdag väntas det nya tag på arbetsplatsen, skönt!
Den här helgen har ju nästintill varit lite som semester för en annan.
Men från det ena till det andra, nu väntas påskharen!
Hej-Away! \m/(^^,)\m/

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
På vägen upp gick de lite för fort tyckte farbror blå (5km/h) Vad tror han lättnerför och en volvo V70 Tdi -99 när man får uppfarten så håller man den
Sedan väl framme så var de mulet och sommar temperatur sedan så skulle jag och lämna frugan vid sjön i någon lånne pulka som gick under flövattnet körde fast ett ex gången och råkade blötta ner pulkan med Frun i den så då var de kört endå den dagen/kvällen :aetsch:
Idag så var de då kalas väder så då lämmnande vi dom kvinnliga vid sjön och vi killar for och besteg olika höjder runt saxnäs helt otroligt vilket STEKAR VÄDER men mindre bra för skoter körandet svor mig trött efter att vi 4 satt i bröstdjup blötsnö men men de hör ju till.
sist men minst så råkade en av oss hitta en härlig myr att burka runt lite och hoppa tills en av oss som kör Ac M1000 hitta en dåldt inlopp med vatten/gegga upp till dynan som tur så höll huven nästan tätt så den fick då inte in nå skit/vatten i motorn iafall men TACK till dom snälla som stannade och hjälpte oss lös.:ciao:

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Fått in en 9 mil denna vecka. Mesta av de milen har varit de dagar det var solsken... typ 2-3 dagar. Såklart tittar inte solen fram nästan någonsin på de bästa loven när man har en ny(för mig) skoter också.

Blir nog att backa in Mxz:an i ladan för den här säsongen då snövallarna att resa från, och pudret tagit slut. Senare blir det väl att byta kolvar, kolvringar och insugsgummina.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har inte kört en enda mil under påsk. Skotern har stått låst på gården hela påsk. Ställde av den i förgår trotts att vi har kvar skoterföre nån helg till. Fast blir kanske att ställa på den under valborgs då jag kanske ska till fjällen. ;)

S

StoxResearch

Dålig påsk här. Först pajade magnapullen, plastlocket gick i två bitar (ska vara en). Gick dock att fixa, men tog sin tid. Sen kom jag väl nån mil iaf, innan en rem flög i omloppsbana. Ett snöre från remmen for bakom variatorn och fuckade upp packboxen. Så imorgon blir det tokskruvande för att få ihop henne igen. Till nästa säsong ska jag fixa så det blir absolut omöjligt att paja packboxen, samt byte till Polaris primär. Enough TRA for me. Man blir lite less när man hittills har lyckats paja tre packboxar, två med 670 och en med 990. Antalet remmar totalt som gått åt vill jag inte ens veta.

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Har inte kört på snart en vecka, känner hur tummen börjar rycka lite :/
Blir väl att fara ut medans det fortfarande finns snö!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Dålig påsk här. Först pajade magnapullen, plastlocket gick i två bitar (ska vara en). Gick dock att fixa, men tog sin tid. Sen kom jag väl nån mil iaf, innan en rem flög i omloppsbana. Ett snöre från remmen for bakom variatorn och fuckade upp packboxen. Så imorgon blir det tokskruvande för att få ihop henne igen. Till nästa säsong ska jag fixa så det blir absolut omöjligt att paja packboxen, samt byte till Polaris primär. Enough TRA for me. Man blir lite less när man hittills har lyckats paja tre packboxar, två med 670 och en med 990. Antalet remmar totalt som gått åt vill jag inte ens veta.

Vad är det med TRA o käka remmar..?
Polarens Summit PT 800 käkade 3st remmar idag.. Varvav en sprängdes o tog med sig packboxen troligtvis, då motorlampan börja blippa.

Själv körde man påsken med stekheta variatorer utan o spränga en rem :aetsch:

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Första turen för vintern, en sväng bakom lapporten. Dåligt med snö men det fanns några fina ställen ändå. Man fick ju äta matsäck i alla fall :)

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det blev bara en "liten" sväng med Sno pron då Assaulten är inne på service. Resten av dagen har jag skruvat i grabbens skoter (Polaris Indy 500) böt kolvar och diverse packningar så nu går den ett tag till ;) Men i morgon blir det lite mera körning! :) GLAD PÅSK!!!

S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Jag säger inte emot dig ett dugg, :p I am fed up! Anledningen till att det blir Polaris och inte tex Yamaha är att Polaris är billiga, finns i drivor överallt och delarna är billiga och finns i mängder. Annars har jag hört/läst att Yamahas variatorer är jävligt bra.

Polaris P85 Heavy Duty (nyare med bredare bussningar) och Heelklicker blir det, :)

PS. Man blir lite utmattad av att kolla på remmen 10ggr varje dag man är ute och kör. Och att konstant vara rädd när man drar långa fullgasrepor i djup snö. Och trots det så smäller man en rem ibland helt utan förvarning. Nu får det vara nog!

PS2. TRAn är annars helt underbar! Man känner riktigt hur den hugger tag i remmen och sen bär det iväg. Men jag orkar inte längre, :(

PS3. Jag är inte märkesfantast för fem öre, jag tänker köra med det som fungerar. Nu får Polaris visa vad de går för!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Klockan är 07.00. Jag sitter på Åkerlundska gården i Tärnaby och tittar ut mot Ryfjället. Solen har nyss kommit upp över fjälltopparna i öster, det är några minusgrader, några lätta moln på himlen. Fullständig magi.

Vi har åkt skoter+pulka i två dagar, suttit i snögrop och ätit hamburgare, barnen har åkt bob, jag har åkt uppför fjäll. Vi har sett järvspår. :)

Det är hur mkt folk och skotrar som helst här, men vi har sett typ 2 andra på 2 dagar på fjället. En av alla fördelar att åka med "locals".

Snön är hur lös/grynig som helst, tur att jag har legat bakom en Skandic Widetrack. Bred/långband is the skit i sånt här före, jag brakar igenom heela tiden (med pulka). Jag hade fel, det går visst att köra fast med en MM, om man drar pulka och startar med full mutter. Smygstart har visat sig funka bättre.

Dagens sanning: MountainMax 700 är myyycket bättre än SkiDoo Grand Touring 1995. På allt! Okej, kanske lite sämre pulkdragare, men det är allt.

Synd bara att vi ska åka hem idag... :bawling:

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
avgång idag, 1 vecka utanför sorsele skoter å slalom,
påsken har bara börjat...............

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
ja påsken har varit underbar hitills, 1-2 dagar kvar för mig tills även jag börjar med nyytt jobb på tisdag.

skärtorsdagen vågade jag inte köra nå skoter så då transprterade jag den till svärmor och svärfar.

Fredagen kördes inte så mycket, körde någon kilomet efter sjön här nere där vi satt oss för att fiska och fika. Sedan for jag och 2 till på en liten runda på nån mil bara för att få svalka lite och sedan tillbax och fikade lite mer, grymt skönt med 10 plus grader + sol och klarblå himmel. Kl 16.30 for hvi em där vi satt oss i backen ovanför huset vid grillringen, drack nån cider/öl och hade det gott i T shirt före det blev lite mer partaj och film på kvällen

lördagen var helt ***** gudomlig, 10 +grader, strålande sol, klarblå himmel och 6 ski doos och en lynx på väg till kittelfjäll 8 mil bort för att få sig nå mat på kittelparken(otroligt god mat). Vi skannade lite på klitvallen(?) och tog några kort på utsikten. Vi körde andra vägen tillbax sedan över vojmsjön som var otroligt slaskig, 550n ville inte orka i det djupa vattnet ibland men hem tog vi oss.
Mätarställningen efter den dagen blev 17 otroligt sköna mil, väl hemma gick vi upp till grill ringen igen där jag satt i Tshirt, drack nå sprit och stekte pannkakor över elden, otroligt skönt.
Idag är det fisketävling här nere på sjön i långsjöby så det blri väll att pimpla lite sedan kanske någon fast körning eller lte hopp får e vad man orkar i det här vädret.

550 har gått tan problem, skulle vilja ha 100 hästar till på slasksjöarna och den blöta djupsnön på myrarna men annars går den som skjuten ur en potatiskanon

hare alla