hur vikta 4 armad variator ?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag behöver ny variator till v-maxen.
beggade kanns inge kul då man får betala rätt mycket för en som redan kan vara halvsliten + att man inte heller får nåt kul för pengarna.

däremot har jag hittat en ny obestyckad 4 armad för 2000:-:hmmmm:

frågan hur en sån i så fall ska viktas?
rimligtvis borde totala vikten ska vara densamma,
och om jag använder samma vikter som original + en extra borde det bli 33% för mycket.

samtidigt har jag förstått att man gärna kan vikta upp lite för bättre prestanda, -ev i kombination med starkare fjäder.

hur mycket kan man ungefär vikta upp utan att det blir för mycket?

någon som hållit på med dessa variatorer?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hur vikta en 4 armad variator ?

Du tar reda på den 3-armade variatorns totala arm vikt

Exempel :du har haft 3 st vikter med 56 gram styck = 168 gram

Om du nu skall få en 4-armad variator att växla lika så delar du den vikten på 4 ---> 168/4 = 42 gram

Du måste alltså skaffa vikter som väger 42 gram och med samma kurvatur som innan om du skall få variatorn att växla lika som innan.

.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
med 4-viktad variator kan man tex lika gjärna köra med 2 st 40 g vikter och 2 st 44 g för att erhålla 168 g ...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
så länge vikterna sitter mittemot varandra har samma vikt så blir det inte det

Last edited:

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
med 4-viktad variator kan man tex lika gjärna köra med 2 st 40 g vikter och 2 st 44 g för att erhålla 168 g ...
Blir det inte så att 44g vikterna får göra grovjobbet och 40g vikterna bara liksom följer med strömmen??
Borde ju slita hårt på dom tyngre vikterna...
alla borde väl ha exakt samma vikt?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Blir det inte så att 44g vikterna får göra grovjobbet och 40g vikterna bara liksom följer med strömmen??
Borde ju slita hårt på dom tyngre vikterna...
alla borde väl ha exakt samma vikt?
Fungerar kanonbra att köra med olika vikter. Så länge man har samma antal av dem (som i det här fallet 2st 44g och 2 st 40g)
Dysse sa att de måste sitta mitt emot varandra.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Nja jag tycker detta låter lite konstigt i mina öron.... jag skulle då kört på 4 identiska

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
tror också att det är att föredra 4 lika vikter för jämnare slitage men det funkar säkert bra med olika också om d kniper.

frågan är hur mycket man ska testa att vikta upp mot original totalvikt ?

kan man gå upp 5-10% ? eller mer?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ville den varva lite för mkt tidigare , isåfall kan är det bara att lägga på nått gram xtra i total vikt , slitaget (viktmassa/rulltryck) blir ju betydligt bättre med en 4:e vikt , (sen kanke cometen håller sämre än yamahan iallafall) , jag har varit sugen på att pröva en 4-viktad framförallt för att kunna köra 2 olika typer av vikter , tex 2 konventionella och 2 heelclicker ...