En bekant som är smörjmedelsingejör på Mobil har gett mig lite info om detta med oljor.
OFF TOPIC
Att en Olja kommer från Biltema behöver inte betyda "skit" utan kan rent av vara en bättre lämpad produkt beroende på applikation.
MEN i regel så är en produkt från ett känt raff t.ex Statoil som Biltema använder av annan kvalisort då man själv vill behålla sina premiumprodukter hos egna åf.
"Varför tror ni att VW inte tillät Skoda sälja sina superb med DSG 4X4 och 170tdi, jo för att man ville att Vw skulle ha den lite högre premiumkänslan då man fick VW med denna spec.... trots samma koncern"
Processen kring reffinering resulterar i hur ren slutprodukten skall bli rent "renhetsmässigt". Sedan så tillsätter man i regel massa additiver som gör att man kan uppgradera en olja till syntet för att bl.a öka och kol-kedjelängden. Längre kolkedjor ger ett bättre skydd då det i ger en starkare och stabilare smörjfilm. Smörjmedel skall enbart separera två metallytor från varandra, inget annat! SKF anser att en smörjfilm inte behöver vara tjockare än 0.015mm för att ett lager skall hålla så då förstår ni hur lite det handlar om.
Skulle det stå Ferrari på oljan så skulle alla ovetande köpa den i tron om att den är bättre. I alla fall majoriteten av köparna. JAG skulle välja den oljan som instruktionsboken säger då motorn i regel är utprovad med det, om det sedan är rapsolja i burken skiter jag i, det får bli mitt problem men det ger mig en trygghet.
Att en skoter skär har ju sällan med kvaliteten på oljan att göra, snarare andra faktorer såsom föroreningar eller bristfällande smörjning. Och där kan inte en olja för 1000:-/l eller 49:-/l göra skillnad!