Hur viktig är valet av olja?

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Har en Ski-Doo GT 600 - 2001-a och undrar hur viktigt det är med valet av 2-takts oljan? Funkar Biltemas eller bör jag åka till vår återförsäljare av Ski-Doo och köpa det han rekomenderar?

/Johan
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Biltema = statoil
Säger inte att du har fel men vart finns beläggen för att det är en likadan olja som i "Statoil-dunkar"?
Inte bara att du har läst det utan konkreta bevis. Finns alla möjliga trådar om olja från biltema och vem som tillverkar den. Jag har kört på den och tycker iaf den funkar bra dom åren jag hade just den bilen.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Nej du har rätt jag har inga konkreta bevis men det spelar ingen roll om det står statoil rusta eller biltema på behållaren det är inte dom som tillverkar oljan i alla fall.
Oavsett vilket fabrikat som oljan säljs under måste den certifieras genom de stora testinstituten API eller ACEA. Där fäster man ingen vikt vid vilken producent det gäller, deras normer måste följas annars får produkten inte märkas med deras beteckningar. Det viktigaste när det gäller val av olja är att man fortsätter använda den typ av olja som motorn slitits in med. Är den inkörd på mineral skall man fortsätta med mineral, samma gäller för syntet. Olika oljetyper bygger upp olika tjock smörjfilm och lagerglappen blir därefter. I valet av viskositet går man efter bilens handbok och där finns i allmänhet också kraven på klassningen av oljan. Vilket märke du sedan väljer är sedan oviktigt
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Statoils racingway 2t helsyntetisk vet jag funkar bra..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
En bekant som är smörjmedelsingejör på Mobil har gett mig lite info om detta med oljor.


OFF TOPIC
Att en Olja kommer från Biltema behöver inte betyda "skit" utan kan rent av vara en bättre lämpad produkt beroende på applikation.
MEN i regel så är en produkt från ett känt raff t.ex Statoil som Biltema använder av annan kvalisort då man själv vill behålla sina premiumprodukter hos egna åf.


"Varför tror ni att VW inte tillät Skoda sälja sina superb med DSG 4X4 och 170tdi, jo för att man ville att Vw skulle ha den lite högre premiumkänslan då man fick VW med denna spec.... trots samma koncern"


Processen kring reffinering resulterar i hur ren slutprodukten skall bli rent "renhetsmässigt". Sedan så tillsätter man i regel massa additiver som gör att man kan uppgradera en olja till syntet för att bl.a öka och kol-kedjelängden. Längre kolkedjor ger ett bättre skydd då det i ger en starkare och stabilare smörjfilm. Smörjmedel skall enbart separera två metallytor från varandra, inget annat! SKF anser att en smörjfilm inte behöver vara tjockare än 0.015mm för att ett lager skall hålla så då förstår ni hur lite det handlar om.


Skulle det stå Ferrari på oljan så skulle alla ovetande köpa den i tron om att den är bättre. I alla fall majoriteten av köparna. JAG skulle välja den oljan som instruktionsboken säger då motorn i regel är utprovad med det, om det sedan är rapsolja i burken skiter jag i, det får bli mitt problem men det ger mig en trygghet.
Att en skoter skär har ju sällan med kvaliteten på oljan att göra, snarare andra faktorer såsom föroreningar eller bristfällande smörjning. Och där kan inte en olja för 1000:-/l eller 49:-/l göra skillnad!
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Kan komplettera med att Polaris knappast tillverkar sina egna oljor, men dom kan säkerligen be tillverkaren om att "blanda" i andra additiver som kanske behövs för att förlänga livslängden på pumpar osv. Dock har jag inga belägg för att det är sant!
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
känns som att om jag köper skoter för 120k så har jag råd med den oljan åf rek, annars kanske det blir problem med garantier osv ?