Hydrostatisk låsning

AERO

Medlem
20 maj 2006
6
0
1
Har just köpt en RS Venture 06. Läser i instruktionsboken, vid transport bör helst bränsletanken vara tom (åtminstone bränslenivå lägre än förgasarna) annars kan man råka ut för hydrostatisk låsning av motorn (motorn full med bränse). Detta ska vara ytterst skadligt. Om det är så, varför finns det ingen bränslekran? Är det någon som råkat ut för detta, hydostatisk låsning? Opraktiskt att alltid behöva släpa med sig dunkar när man ska åka.

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Låter ju helskumt att man inte bör ha full tank vid transport.
Du kan inte montera dit en kran själv? Eller kanske be återförsäljaren, som förövrigt borde veta mer om det hela.

AERO

Medlem
20 maj 2006
6
0
1
Jo, jag kommer att montera kran. Tycker bara att det är konstigt att det inte fabriksmonteras om det nu är så viktigt. Att transportera skotern på släp lär ju inte vara så ovanligt. MVH AERO

E

ejwbegysv

AERO skrev:
Har just köpt en RS Venture 06. Läser i instruktionsboken, vid transport bör helst bränsletanken vara tom (åtminstone bränslenivå lägre än förgasarna) annars kan man råka ut för hydrostatisk låsning av motorn (motorn full med bränse). Detta ska vara ytterst skadligt. Om det är så, varför finns det ingen bränslekran? Är det någon som råkat ut för detta, hydostatisk låsning? Opraktiskt att alltid behöva släpa med sig dunkar när man ska åka.
Asså kan dom inte tillverka en skoter som klarar att fraktas på släp så bör dom nog sluta med det..

Tror det är en USA grej.. Typ i backspeglarna på bilarna - "det du ser här är bakom dig".

AERO

Medlem
20 maj 2006
6
0
1
Kan det vara. Mina tidigare skotrar (Polaris) har dock haft bränslekran och jag har alltid haft kranen stängd vid transport. Hur brukar andra skoterägare göra?? MVH AERO

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Om man inte orkar montera en kran så kan man ta en påsförslutare av plast och strypa slangen som går från tanken till pumpen, det brukar jag göra fungerar perfekt.