Hyra skoter över dagen - utgångspunkt Sthlm

supreeme

Ny medlem
14 feb 2013
4
0
1
Stockholm
Hej!

Ny på forumet, första posten. Jag har tillsammans med två kompisar drabbats av mild abstinens för å få komma ut och köra lite skoter. Vi var uppe i Funäsfjällen för två vintrar sedan och det var grymt skoj. Nu tänkte vi dock försöka åka över dagen och med utgångspunkt i Sthlm så blir den resan lite väl lång. Förslag på vart man kan åka? Vi behöver också hyra varsin skoter..
Järbo (Bohlin´s) känns görbart, och där skall visst finnas snö men skotrarna som fanns tillgängliga närmaste helgerna föreföll inte så spännande..
Grängesberg (KP-racing) bör också funka - där har jag dock ej fått kontakt med uthyraren för statuscheck av möjlig hyra samt snötillgång..
Någon som har tips?? Runt 30 mil känns görbart att åka, dock ej längre.

mvh
Rickard

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Rekommenderar Bohlin's annars då han är bra att göra med och finns gott om snö i närheten/ bra lednät.

Ledpisk eller myrsurf?

Tycker iof att verkstaden somnat lite sen dom bytte till Ski-Doo, men det är väl inkörningprogram så toppeffekten kommer väl senare :p

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Nu är ju jag partisk men Hassela rekomenderar jag :)
Finns massor av led som sköts fint.
Dessutom går det fortfarande mycket lätt att hitta okörda hyggen och myrar som man kan leka på.
Ring Johan på äventyrsmästarna i god tid bara så skotrarna är lediga, vet inte alls hur de ser ut men dom verkar snurra varje helg iaf.

Mvh Erland

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Nu är ju jag partisk men Hassela rekomenderar jag :)
Finns massor av led som sköts fint.
Dessutom går det fortfarande mycket lätt att hitta okörda hyggen och myrar som man kan leka på.
Ring Johan på äventyrsmästarna i god tid bara så skotrarna är lediga, vet inte alls hur de ser ut men dom verkar snurra varje helg iaf.

Mvh Erland
okörda hyggen? jo för det är ju smart!

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
ja reagera på det jag med inte fan kör man på hyggen....
Är ju sånt som svärtar ner skoteråkningen

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kanske jag som tänker fel, men det är inte anledningen att jag håller mig ifrån hyggen.

Det är där framvagnsätarna bor och jag har hört skräck historier om hur se kan hoppa fram från sina vinter iden och ta en tugga av skotern. Lite som björn iden för vandrare, fast värre....

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Ja inte vet jag men man undrar ju hur ni tar er från punkt a till punkt b om ni åker där det inte finns leder?
Som sagt 1 meter snö.
Men visst får man köra lugnt för att undvika stubbar.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag kör ospårat till största möjliga mån! och ja, jag har korsat hyggen. men med försiktighet och om andra alternativ inte existerar. du skriver ju följande. citat: "lätt att hitta okörda hyggen och myrar som man kan leka på". det är skillnad på passera hyggen, punkt a till b och att leka på hyggen. kör sönder både tillväxt och maskin! men det är ju bara min åsikt.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
men vad är det du inte fattar ?? På hyggen/planteringar kör man inte.
Och detta gäller även fast det inte finns leder.
Läs terrängkörnings lagen

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vi har många hyggen i våra trakter och vi brukar oftast hålla oss undan dom eller passera i körvägen som nästan alltid finns där.

Två år från nu sticker säkert planten högt över snötäcket och det är för trångt för att åka där ändå. Lika bra att sköta sig och hitta andra vägar förbi som man sen kan återvända till, tråkigt att öppna upp för andra med sina egna spår... Många kör sönder plant här med ursäkten; men det var ju kört här ifjol...

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Det här är ju problemet med text...
Suck, okörda hyggen och MYRAR SOM MAN KAN LEKA PÅ...
Begriper du nu då?

Vem ... har sagt att jag leker på hyggena?

Jag har kört skoter sedan -96, hittills har jag aldrig hört ett klagomål på mitt sätt att köra i skog och över hyggen osv.

Och tro mig, jag skulle få höra om någon skogsägare anser att jag gjort fel.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Trådskaparen och alla andra är iaf välkomna att njuta av snön här i Hassela.
Finns så de räcker å blir över.

Mvh Erland

supreeme

Ny medlem
14 feb 2013
4
0
1
Stockholm
Jag håller mig utanför debatten om hyggen osv, vill bara komma ut och åka lite, även om det lockar med lite lössnökörning. Sist hade polaren en lånad assault och jag en kortbandad nytro så vi lockades av lite olika typ av körning - tänkte bara försöka få samma typ av maskin denna gång..

Jag tackar dock för tipset om Hassela! Skall kolla upp detta närmare, 35 mil känns långt, men då kanske man får tänka om och göra ett helg-event..
Men Bohlins verkar ok också efter vad jag förstår?

mvh
Rickard

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Restid till arlanda är under tre timmar, osäker på hur lång tid de tar till centrala Sthlm.

För att underlätta lite så har du här de alternativ jag vet av:

http://www.hasselavandrarhem.se/ - mitt i byn, gångavstånd till äventyrsmästarna

http://www.franshammarskraftstation.se/ - ca 1 km utanför byn

http://hasselaski.se/ - 7 km utanför byn men vill man ha nära till afterski eller fest på kvällen är det ju perfekt

Boende hos äventyrsmästarna finns ju oxå annars.
Lite olika prisklasser och lägen.
Sen går det att kolla på blocket tex där folk hyr ut sina stugor/hus.

Hör av dig om det är nått mer du vill veta.

Ledkartor säljs på macken för övrigt, och den frivilliga ledavgiften är på 75 kronor om jag inte minns fel.

http://nordanstigsskoterklubb.se/

Mvh Erland